18.9.2000

thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Importpriserna steg med 1,6 procent i augusti

Enligt Statistikcentralen steg importpriserna med 1,6 procent från juli till augusti. Ökningen berodde framför allt på att energimineraler, oljeprodukter och fordon blev dyrare. Från augusti i fjol till augusti i år steg importpriserna med 13,6 procent.

Exportpriserna steg med 0,7 procent från juli till augusti. Prisstegringen berodde främst på att priserna på cellulosa, papper, basmetaller och oljeprodukter samt maskiner och apparater steg. Från augusti i fjol steg exportpriserna med 8,6 procent. Prisstegringen dämpades emellertid av att priserna på eltekniska produkter sjönk med 11 procent.

Producentpriserna för industrin, dvs. fabrikspriserna på inhemska varor, steg med 0,4 procent från juli till augusti och med 7,6 procent från augusti i fjol. Ökningen berodde till största delen på att energiprodukter, råvaror och produktionsvaror blev dyrare. Priserna på kapitalvaror och konsumtionsvaror utvecklades mera moderat och priserna på investeringsvaror sjönk.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i augusti 2000, % (1995=100)

Index

Partiprisindex

0,6

8,2

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindexet för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som används i Finland då de kommer ut på marknaden. Partiprisindexet beskriver förändringen i de skattebelagda anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindexet för hemmamarknadsvaror och partiprisindexet omfattar inhemska varor och importvaror.

HWWA-indexet, som mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar, steg med 2,8 procent från juli till augusti. Från augusti i fjol steg indexet med 25,8 procent. Indexhöjningen berodde främst på att världsmarknadspriserna på råolja steg.

Källa: Producentprisindex 2000, augusti. Statistikcentralen