26.9.2000

Förfrågningar: Tuomas Rothovius (09) 1734 3360
Ansvarig statistikdirektör: Markku Suur-Kujala

Bruttonationalprodukten ökade med 4,5 procent under det 2:a kvartalet

Bruttonationalprodukten ökade med 4,5 procent under april-juni jämfört med april-juni i fjol. 2,6 procentenheter av tillväxten hade sitt ursprung i metallindustrin. De justerade uppgifterna visar att bruttonationalprodukten ökade med 5,5 procent under januari-mars jämfört med motsvarande period i fjol. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens förhandsuppgifter om nationalräkenskaperna.

Den ekonomiska tillväxten byggde på privat konsumtion och export. Hushållens konsumtionsutgifter ökade med över 4 procent, trots att bilhandeln avtog under årets andra kvartal. Både exportvolymen och importvolymen ökade med ungefär 12 procent. Investeringarna i maskiner, apparater och transportmedel ökade under hela det första halvåret med bara 2 procent. Volymen av transportmedelsanskaffningar var mindre än ett år tidigare.

Den snabba produktionsökningen fortsatte inom metallindustrin, där produktionen ökade med 18 procent under det andra kvartalet. På grund av strejken i april ökade inte produktionen inom trä- och pappersindustrin. Inom den övriga industrin ökade produktionen med 4 procent och detsamma gällde byggverksamheten. Handelsproduktionen ökade med 4,5 procent.

Lönesumman inom samhällsekonomin var 5,9 procent större under det första halvåret än under det första halvåret i fjol. Företagens verksamhetsöverskott ökade under samma period med 17 procent.

Enligt Europeiska unionens statistikverk Eurostat ökade bruttonationalprodukten i EU-länderna under det andra kvartalet med 3,7 procent från motsvarande period året förut.

Bruttonationalprodukten omfattar alla varor och tjänster som producerats under perioden i fråga. Inverkan av att penningvärdet minskat, dvs. av inflationen, har eliminerats ur uppgifterna om volymförändringen.

Källa: Nationalräkenskaperna 2000, 2:a kvartalet. Statistikcentralen