24.10.2000

- Det relativa sysselsättningstalet 66,7 procent
- Det relativa arbetslöshetstalet 9,1 procent, 234 000 personer arbetslösa
- 20 000 nya lediga arbetsplatser inom arbetsförmedlingen

Enligt Statistikcentralens arbetskraftsundersökning fanns det i september 38 000 fler sysselsatta än ett år tidigare. Antalet löntagare med fortlöpande heltidsarbete ökade med 40 000. Antalet löntagare med visstidsanställning minskade med 6 000, medan antalet deltidsanställda ökade med 23 000. Under september månad anmäldes 20 000 nya lediga arbetsplatser till arbetskraftsbyråerna, dvs. 2 000 fler än i september i fjol.

Det relativa sysselsättningstalet, dvs. den procentuella andelen sysselsatta i åldersgruppen 15 - 64-åringar, var i september 66,7 procent. Talet var 0,8 procentenheter högre än ett år tidigare. Det säsongutjämnade relativa sysselsättningstalet var i september 67,4 procent. Bland näringsgrenarna ökade sysselsättningen mest inom företagstjänster. Antalet arbetsplatser ökade i Uleåborgs, Södra Finlands och Västra Finlands län.

Förändringar i sysselsättningen 9/1999 - 9/2000, tusen

- övriga latent arbetssökande

Arbetsministeriets arbetsförmedlingsstatistik:

- Arbetslösa arbetssökande

- arbetslösa längre än ett år

Sysselsatta genom åtgärder

I arbetskraftsutbildning

I arbetspraktik, arbetsalternering

Nya lediga arbetsplatser vid arbetskraftsbyråerna

13,4

Kolumnen Förändring bygger på oavrundade tal

1Statistikförda enligt Internationella Arbetsorganisationen ILO:s rekommendation

2 procentenheter

Enligt arbetskraftsundersökningen fanns det i september 234 000 arbetslösa och året förut 230 000. Förändringen på årsnivå ryms inom felmarginalen (± 14 000 personer). Det relativa arbetslöshetstalet var 9,1 procent, samma som året innan. Det relativa arbetslöshetstalet för 25 - 74-åringar var 8,3 procent, medan det vid motsvarande tid i fjol var 8,0 procent. Arbetslösheten bland unga sjönk från i fjol. Det relativa arbetslöshetstalet bland unga, dvs. 15 - 24-åringar, var nu 15,8 procent, medan det i september i fjol var 17,6 procent. Det säsongutjämnade relativa arbetslöshetstalet var 9,7 procent, 20,5 procent bland unga och 8,0 procent bland personer i åldern 25 - 74 år. Det relativa arbetslöshetstalet var lägst i Södra Finlands län och högst i Lapplands län.

I slutet av september fanns det totalt 298 000 personer vid arbetskraftsbyråerna som statistikfördes som arbetslösa arbetssökande enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa och bestämmelserna om arbetsförmedling. Antalet arbetslösa arbetssökande minskade med omkring 30 000 personer från september i fjol. Arbetslösheten minskade inom alla arbetskrafts- och näringscentralers områden. Antalet arbetslösa som sysselsatts med arbetskraftspolitiska åtgärder minskade med 18 000 från september i fjol. Åtgärderna gällde 3,5 procent av arbetskraften. Det fanns 35 000 arbetslösa arbetssökande som inte fyllt 25 år registrerade vid arbetskraftsbyråerna. Antalet sjönk med 4 000 från året förut.

Skillnader mellan arbetskraftsundersökningen och arbetsförmedlingsstatistiken

Sysselsättningsläget följs varje månad upp med hjälp av både Statistikcentralens arbetskraftsundersökning och arbetsministeriets registerbaserade arbetsförmedlingsstatistik. Arbetsförmedlingsstatistiken gäller månadens sista vardag. Uppgifterna i arbetskraftsundersökningen har fr.o.m. januari 2000 samlats in för alla veckor i månaden. Tidigare samlades uppgifterna in för den vecka i månaden då den 15:e dagen inföll. Utredningar visar att inverkan av förändringen är obetydlig för resultaten på årsnivå, men att den kan variera månatligen. Till exempel under vår- och sommarmånaderna syns den inverkan som beror på att studerande kommer ut på arbetsmarknaden.

Arbetskraftsundersökningen följer Internationella arbetsorganisationen ILO:s rekommendationer för statistikföring och den praxis som förutsätts av Europeiska unionens statistikbyrå Eurostat. Enligt dessa statistikförs en person som arbetslös om han/hon fyllt 15 år och är utan arbete samt under de senaste fyra veckorna aktivt har sökt arbete och är disponibel för arbete inom två veckor. Arbetsförmedlingsstatistiken bygger på lagstiftning och administrativa bestämmelser.

Grunderna för statistikföring av arbetslöshet i arbetskraftsundersökningen avviker från de statistikgrunder som tillämpas i arbetsförmedlingsstatistiken i fråga om hur aktivt den arbetslösa söker arbete och i vilken mån han/hon står till arbetsmarknadens förfogande. De arbetslösa arbetssökande som senast kontaktat arbetskraftsbyrån för fler än fyra veckor sedan och som inte heller sökt arbete på något annat sätt, statistikförs i arbetskraftsundersökningen i allmänhet som latent arbetssökande. Heltidsstuderande kan i arbetskraftsundersökningen registreras som arbetslösa, om de uppfyller ILO:s rekommendationer, medan de i arbetsförmedlingsstatistik inte godkänns som arbetslösa under terminerna. Av dessa orsaker kan antalet arbetslösa arbetssökande avvika från antalet arbetslösa räknat enligt ILO:s rekommendationer. Skillnaden mellan Statistikcentralens och arbetsministeriets uppgifter om arbetslösheten var i september mindre än för ett år sedan. Skillnaderna under den senaste tiden presenteras på Internetadressen http://www.stat.fi/tk/el/tyoll.html.

De siffror som bygger på arbetskraftsundersökningen omfattar slumpmässig variation som föranleds av urvalet. Konfidensintervallet på 95 procent för det relativa arbetslöshetstalet är exempelvis ungefär ± 0,5 procentenheter. Konfidensintervallet för antalet arbetslösa är ungefär ± 14 000 personer.

Förfrågningar:
Statistikcentralen: Pekka Tossavainen (09) 1734 3517, Hannu Siitonen (09) 1734 3225, Salme Kiiski (09) 1734 3230, Tapio Oksanen (09) 1734 3228, e-post
tyovoima.tilastokeskus@tilastokeskus.fi, Internet http://www.stat.fi/tk/el/tyoll.html
Arbetsministeriet: Oiva Lönnberg (09) 1856 8048, e-post
oiva.lonnberg@mol.fi, Internet http://www.mol.fi/katsaukset/
De färskaste säsongutjämnade sysselsättningsuppgifter som EU publicerat finns på adressen