18.12.2000

thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Producentpriserna steg från oktober till november med 0,1 - 1,0 procent

Enligt Statistikcentralen steg producentprisindexen med 0,1 - 1,0 procent från oktober till november. Importpriserna steg mest, med 1,0 procent. Dyrare importpriser berodde främst på att råolja och naturgaser, oljeprodukter, järn, stål och järnlegeringar samt kemikalier och kemiska produkter blev dyrare. Från november i fjol har importpriserna stigit med 13,2 procent.

Exportpriserna steg i november med 0,1 procent. Priserna på pälsvaror steg mest. Indexstegringen dämpades av att exportpriserna på oljeprodukter sjönk.

Basprisindex för hemmamarknadsvaror, som mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som används i Finland, steg i november med 0,5 procent. Priserna på koks och järnmalmer steg mest. Från november i fjol steg basprisindexet för hemmamarknadsvaror med 8,9 procent. Stegringen berodde främst på att oljeprodukter, råolja och naturgas, cellulosa, basmetaller och byggandet blev dyrare.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i november 2000, % (1995=100)

Index

Partiprisindex

0,2

8,8

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som kommer ut på marknaden. Partiprisindex beskriver förändringar i de skattepliktiga anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindex för hemmamarknadsvaror och partiprisindex inkluderar inhemska varor och varor som importerats från utlandet.

HWWA-indexet, som mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar, steg med 1,8 procent från oktober till november. Förändringen av totalindexet utan energiprodukter var 0,6 procent.

Källa: Producentprisindex 2000, november. Statistikcentralen