22.12.2000

Förfrågningar: Tuomas Rothovius (09) 1734 3360
Ansvarig statistikdirektör: Markku Suur-Kujala

Bruttonationalprodukten ökade med 5,6 procent under juli-september

Under juli-september ökade bruttonationalprodukten med 5,6 procent jämfört med juli-september i fjol. Metallindustrin stod för 3,1 procentenheter av tillväxten. Under januari-september ökade bruttonationalprodukten med 5,3 procent. Ekonomin har nu kontinuerligt ökat ända sedan slutet av år 1993. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens förhandsuppgifter om nationalräkenskaperna.

Tillväxten av ekonomin baserar sig på den kraftigt ökande exporten. Exporten ökade med 19 procent och importen med 11 procent. Hushållens konsumtionsutgifter ökade med bara 3 procent. Färre nya bilar köptes än under motsvarande period året förut. Investeringarna i maskiner, apparater och transportmedel ökade efter de obetydliga investeringarna under början av året och de var under det tredje kvartalet 8 procent större än föregående år. Anskaffningen av transportmedel var dock mindre än för ett år sedan.

Den snabba ökningen inom den eltekniska industrin ökade hela metallindustriproduktionen rentav med 25 procent jämfört med motsvarande kvartal året förut. Trä- och pappersindustriproduktionen ökade under juli-september med 6 procent och produktionen inom den övriga industrin med 4 procent. Byggverksamheten ökade med 5 procent. Produktionen inom lantbruk ökade med 22 procent tack vare den goda spannmålsskörden.

Lönesumman inom samhällsekonomin var under januari-september 6 procent större än i fjol. Företagens verksamhetsöverskott ökade under samma period med 19 procent.

Enligt Europeiska unionens statistikverk Eurostats förhandsuppgifter ökade bruttonationalprodukten i EU-länderna under årets tredje kvartal med 3,4 procent jämfört med motsvarande period året förut.

Bruttonationalprodukten innehåller samtliga varor och tjänster, som producerats under perioden. Förändringen av bruttonationalproduktvolymen avser det värde från vilket inverkan av det försämrade penningvärdet, dvs. inflationen, har eliminerats.

Källa: Nationalräkenskaperna 1999, 3:e kvartalet. Statistikcentralen