18.1.2001

Förfrågningar: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Sonja Kuusisto (09) 1734 3469, thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Producentprisindexen sjönk i december

Enligt Statistikcentralen sjönk producentprisindexen med 4,4 - 0,7 procent från november till december. Importpriserna sjönk mest, dvs. med 4,4 procent. Nedgången av importpriserna berodde främst på att råolja, oljeprodukter samt kemikalier och kemiska produkter blev billigare. Från december 1999 steg importpriserna med 6,5 procent. Indexstegringen på årsnivå berodde mest på att oljeprodukter, kemikalier och kemiska produkter, råolja och naturgas samt fortskaffningsmedel och basmetaller blev dyrare. Årsmedeltalet för importprisindexet steg från år 1999 till i fjol med 13,1 procent.

Exportpriserna sjönk från november till december med 0,7 procent. Nedgången berodde framför allt på att oljeprodukter blev billigare. Nedgången av indexet dämpades av att cellulosa, papper- och trycksaker samt lantbruksprodukter blev dyrare. Från december 1999 till december i fjol steg exportpriserna med 8,1 procent.

Partipriserna sjönk med 1,5 procent från november till december. Priser på energimineraler och oljeprodukter sjönk mest. Från december 1999 till december i fjol steg partipriserna med 6,0 procent. Stegringen berodde främst på att priser på oljeprodukter, cellulosa, papper och pappersvaror, basmetaller samt kemikalier och kemiska produkter steg. Årsmedeltalet för partiprisindexet steg från 1999 till 2000 med 8,1 procent.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i december 2000 samt förändringar
av årsmedeltal, % (1995=100)

Index

Partiprisindex

6,0

8,1

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som kommer ut på marknaden. Partiprisindex beskriver förändringar i de skattepliktiga anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindex för hemmamarknads-varor och partiprisindex inkluderar inhemska varor och varor som importerats från utlandet.

HWWA-indexet, som mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar, sjönk med 14,0 procent från november till december. Nedgången berodde främst på att världsmarknadspriset på råolja sjönk. Från december 1999 till december 2000 steg HWWA-indexet med 0,9 procent. Förändringen av totalindexet utan energiprodukter sjönk med 3,6 procent.

Källa: Producentprisindex 2000, december. Statistikcentralen