19.2.2001

Förfrågningar: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Sonja Kuusisto (09) 1734 3469, thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Importpriserna sjönk i januari med 1,2 procent

Enligt Statistikcentralen sjönk importpriserna från december i fjol till januari i år med 1,2 procent. Nedgången av importpriserna berodde främst på att oljeprodukter, basmetaller, fortskaffningsmedel och metallmalm blev billigare.

Importprisindexet steg med 4,4 procent från januari i fjol till januari i år. Uppgången av indexet berodde främst på att priser på kemikalier och kemiska produkter, råolja och oljeprodukter samt fortskaffningsmedel steg.

Exportprisindexet var i januari på samma nivå som i december i fjol. Jämfört med året förut steg exportpriserna med 7,0 procent. Stegringen berodde främst på att cellulosa, papper och pappersprodukter, basmetaller, oljeprodukter, kemikalier och kemiska produkter samt maskiner och apparater blev dyrare. Indexstegringen dämpades av att priserna på radio-, televisions- och datakommunikationsapparater sjönk.

Partipriserna sjönk från december i fjol med 0,9 procent. Priser på energiprodukter och råmaterial samt produktionsvaror sjönk mest. Däremot steg priset på kapitalvaror med 0,3 procent. Från januari föregående år steg partipriserna med 4,5 procent.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i januari 2001, % (1995=100)

Index

Indextal
1/2001

Förändring, %
12/2000 - 1/2001

Förändring, %
1/2000 - 1/2001

Producentprisindex för industrin

5,0

Exportprisindex

0,0

7,0

Importprisindex

4,4

Basprisindex för hemmamarknadsvaror

4,7

Partiprisindex

4,5

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som används i Finland, då de kommer ut på marknaden. Partiprisindex beskriver förändringar i de skattepliktiga anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindex för hemmamarknads-varor och partiprisindex inkluderar inhemska varor och varor som importerats.

HWWA-indexet, som mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar, steg från december i fjol till januari i år med 0,5 procent. Totalindexet utan energiprodukter steg under motsvarande period med 0,3 procent.

Källa: Producentprisindex 2001, januari. Statistikcentralen