18.4.2001

Förfrågningar: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Sonja Kuusisto (09) 1734 3469, thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fii
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Producentprisindexen sjönk alltjämt i mars

Enligt Statistikcentralen sjönk producentprisindexen i mars redan under fjärde månaden efter varandra. Import- och exportpriserna sjönk mest. Producentpriserna för industrin var oförändrade.

Importpriserna sjönk från februari till mars med 0,8 procent. Nedgången berodde främst på att energivaror samt råmaterial och produktionsvaror blev billigare. Priserna på lantbruksprodukter sjönk också. Importpriserna var i mars nästan på samma nivå som i mars i fjol.

Exportpriserna sjönk från februari till mars med 0,7 procent. Nedgången berodde framför allt på att cellulosa, pappersprodukter och trävaror samt basmetaller blev billigare. Exportprisindexet är fortsättningsvis 2,2 procent högre än i mars för ett år sedan.

Producentprisindexet för industrin var i mars på samma nivå som i februari. Dyrare elektricitet kompenserades speciellt av att cellulosa och pappersprodukter samt oljeprodukter blev billigare. Från mars i fjol steg producentpriserna för industrin med 3,2 procent. Priserna på energiprodukter steg med 5,5 och priserna på råmaterial och produktionsvaror sjönk med 5,0 procent. Priserna på kapitalvaror steg från mars i fjol med 3,7 procent och på övriga konsumtionsvaror med 1,4 procent.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i mars 2001 (1995=100)

Index

Indextal
3/2001

Förändring, %
2/2001 - 3/2001

Förändring, %
3/2000 - 3/2001

Producentprisindex för industrin

0,0

3,2

Exportprisindex

2,2

Importprisindex

0,1

Basprisindex för hemmamarknadsvaror

2,3

Partiprisindex

2,1

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som kommer ut på marknaden. Partiprisindex beskriver förändringar i de skattepliktiga anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindex för hemmamarknadsvaror och partiprisindex inkluderar inhemska varor och varor som importerats från utlandet.

HWWA-indexet, som mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar, sjönk med 5,8 procent från mars i fjol. Priserna på råvaror till livsmedel och njutningsmedel sjönk mest, med 10,8 procent och priserna på icke-järnmetaller med 8,3 procent. Energiprodukterna blev också 5,5 procent billigare.

Källa: Producentprisindex 2001, mars. Statistikcentralen