21.6.2001

Förfrågningar: Tuomas Rothovius (09) 1734 3360
Ansvarig statistikdirektör: Markku Suur-Kujala

Bruttonationalprodukten ökade med 3,4 procent under januari-mars

Bruttonationalproduktens volym ökade under januari-mars med 3,4 procent från motsvarande period i fjol. Jämfört med föregående kvartal har produktionen inte längre ökat. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens preliminära uppgifter om nationalräkenskaper.

Tillväxten inom ekonomin upprätthölls av privata investeringar samt en del av hushållens konsumtion. Jämfört med januari-mars i fjol ökade maskin- och materielinvesteringarna med 15 procent. Byggnadsinvesteringarna var lika stora som året innan. Hushållens konsumtionsutgifter ökade med en dryg procent; betydligt färre nya bilar köptes nu än föregående år, men mera pengar användes för andra utgifter. Exporten ökade under januari-mars med 5 procent och importen med 7 procent.

Produktionsvolymen ökade under januari-mars mest inom metallindustrin, som tack vare den eltekniska industrin ökade med 14 procent. Däremot minskade produktionen inom trä- och pappersindustrin med 4 procent. Handeln ökade med 4 procent trots den minskade bilhandeln.

Lönesumman inom samhällsekonomin var 8 procent större än förra året. Företagens driftsöverskott ökade under motsvarande tid med 10 procent.

Enligt Europeiska unionens statistikverk Eurostat ökade bruttonationalprodukten under januari-mars inom EU-området med 2,5 procent jämfört med motsvarande period året förut.

Bruttonationalprodukten omfattar alla varor och tjänster som producerats under perioden. Förändringen av bruttonationalproduktens volym avser det värde från vilket inflationens inverkan eliminerats.

Källor: Nationalräkenskaper 2001, 1:a kvartalet. Statistikcentralen