17.8.2001

Förfrågningar: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Sonja Kuusisto (09) 1734 3469, thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Producentpriserna sjönk i juli

Enligt Statistikcentralen sjönk producentprisindexena med 0,1 - 2,3 procent från juni till juli. Importpriserna sjönk mest, med 2,3 procent. Nedgången av importpriserna berodde i huvudsak på att energimineraler, oljeprodukter och basmetaller blev billigare. Importpriserna sjönk med 2,2 procent från juli i fjol. Nedgången berodde i huvudsak på att priserna på basmetaller, råolja, eltekniska produkter, metallmalmer och lantbruksprodukter sjönk. Dyrare fortskaffningsmedel, stenkol och metallprodukter dämpade nedgången av indexet.

Exportpriserna sjönk med 1,0 procent från juli i fjol. Nedgången berodde främst på att priserna på eltekniska produkter, basmetaller, cellulosa och oljeprodukter sjönk. Nedgången av indexet dämpades av dyrare papper och kartong jämfört med juli i fjol. Från juni till juli sjönk exportpriserna med 1,6 procent. På månadsnivå berodde förändringen till största delen på billigare papper och kartong, oljeprodukter samt cellulosa.

Producentpriserna för industrin, dvs. fabrikspriset på inhemska varor, steg från juli i fjol med 1,8 procent. Stegringen berodde främst på dyrare elektricitet och värme. Stegringen dämpades av att priserna på cellulosa, oljeprodukter, eltekniska produkter och basmetaller sjönk. På månadsnivå sjönk producentpriserna för industrin med 0,1 procent, vilket berodde på att oljeprodukter och cellulosa blev billigare. Nedgången dämpades främst av att elektricitet blev dyrare.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i juli 2001, % (1995=100)

Index

Indextal
7/2001

Förändring, %
6/2001 - 7/2001

Förändring, %
7/2000 - 72001

Producentprisindex för industrin

1,8

Exportprisindex

Importprisindex

Basprisindex för hemmamarknadsvaror

0,6

Partiprisindex

0,7

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som används i Finland, då de kommer ut på marknaden. Partiprisindex beskriver förändringar i de skattepliktiga anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindex för hemmamarknadsvaror och partiprisindex inkluderar inhemska varor och varor som importerats.

HWWA-indexet, som mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar, sjönk med 9,4 procent från juli i fjol. Indexet utan energiprodukter sjönk med 9,3 procent. Priset på icke-järnprodukter sjönk mest, dvs. med 14,1 procent.

Källa: Producentprisindex 2001, juli. Statistikcentralen