21.9.2001

Förfrågningar: Tuomas Rothovius (09) 1734 3360, kansantalous.suhdanteet@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Markku Suur-Kujala

Bruttonationalprodukten ökade inte under andra kvartalet

Bruttonationalproduktens volym var under april-juni bara 0,3 procent större än under april-juni i fjol. Jämfört med föregående kvartal minskade bruttonationalprodukten. Samhällsekonomin ökade kontinuerligt sedan slutet av år 1993 till våren 2001. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens preliminära uppgifter om nationalräkenskaper.

Tillväxten inom tjänstenäringar fortsatte, men primär- och förädlingsnäringarna minskade från i fjol. Produktionen inom metallindustrin minskade under årets andra kvartal med 5 procent. Produktionen inom trä- och pappersindustrin minskade med en procent trots strejken under jämförelseperioden i fjol. Fastighetsverksamhet och företagstjänster ökade med 4 procent och byggverksamheten samt handeln med en procent.

Hushållens konsumtionsutgifter ökade med drygt en procent. Tillväxten blev långsammare på grund av att anskaffningen av nya personbilar minskade med en femtedel. Importen sjönk med 4 procent och exporten med drygt 2 procent. Maskin-, materiel- och transportmedelinvesteringarna minskade med en procent. Av dessa ökade maskin- och materielinvesteringarna med en och en halv procent.

Under årets andra kvartal var lönesumman inom samhällsekonomin 7,2 procent större än förra året. Företagens driftsöverskott minskade under motsvarande tid med 3 procent.

Enligt Europeiska unionens statistikverk Eurostat ökade bruttonationalprodukten under april-juni inom EU-området med 1,7 procent jämfört med motsvarande period året förut.

Bruttonationalprodukten omfattar alla varor och tjänster som producerats under perioden. Förändringen av bruttonationalproduktens volym avser det värde från vilket inflationens inverkan eliminerats.

Källor: Nationalräkenskaper 2001, 2:a kvartalet. Statistikcentralen