18.10.2001

Förfrågningar: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Marja Ikonen (09) 1734 3480, thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ilkka Lehtinen

Importpriserna sjönk med 6,7 procent på årsnivå

Enligt Statistikcentralen sjönk importpriserna från september i fjol till september i år med 6,7 procent. Nedgången beror mest på att råolja och basmetaller blev billigare. Från augusti till september steg importpriserna med 0,5 procent på grund av dyrare energiprodukter.

Exportpriserna sjönk från september i fjol med 4,1 procent. Indexnedgången berodde främst på att basmetaller, cellulosa, oljeprodukter och eltekniska produkter blev billigare. Prisnedgången dämpades av att papper och kartong samt lantbruksprodukter blev dyrare från i fjol. Från augusti till september sjönk exportpriserna med 0,5 procent.

Producentpriserna för industrin, dvs. fabrikspriserna på inhemska varor, sjönk från september i fjol med 0,7 procent. Nedgången berodde främst på att cellulosa, oljeprodukter och basmetaller blev billigare. Prisnedgången dämpades av att elektricitet blev dyrare. Från augusti till september sjönk producentpriserna för industrin med 0,8 procent.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i september 2001 (1995=100)

Index

Partiprisindex

-0,2

-2,2

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som kommer ut på marknaden. Partiprisindex beskriver förändringar i de skattepliktiga anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindex för hemmamarknadsvaror och partiprisindex inkluderar inhemska varor och varor som importerats.

HWWA-indexet, som mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar, sjönk från september i fjol med 16,9 procent. Priserna på icke-järnmetaller och råolja sjönk mest, med 23,6 resp. 20,2 procent.

Källa: Producentprisindex 2001, september. Statistikcentralen