23.10.2001

- Det relativa sysselsättningstalet 66,7 procent
- Det relativa arbetslöshetstalet 8,7 procent, 223 000 personer arbetslösa
- 19 000 nya lediga arbetsplatser inom arbetsförmedlingen

Enligt Statistikcentralens arbetskraftsundersökning fanns det i september 3 000 fler sysselsatta än i september året förut. Även om sysselsättningen ökade något jämfört med september i fjol har den säsongutjämnade trenden för sysselsatta sjunkit något från augusti. Antalet löntagare ökade, antalet företagare sjönk däremot jämfört med föregående år. Antalet löntagare med fortlöpande heltidsarbete ökade med 38 000. Antalet anställningsförhållanden på deltid var 22 000 färre än för ett år sedan. Under september månad anmäldes 19 000 nya lediga arbetsplatser till arbetskraftsbyråerna, dvs. tusen färre än i september i fjol.

Det relativa sysselsättningstalet, dvs. andelen sysselsatta i åldersgruppen 15 - 64-åringar, var 66,7 procent i september. Det var samma som året tidigare. Det säsongutjämnade relativa sysselsättningstalet sjönk i september till 67,4 procent. Jämfört med september i fjol ökade sysselsättningen inom företagstjänster. Bland näringsgrenarna minskade sysselsättningen inom jord- och skogsbruk, industrin samt inom hotell- och restaurangverksamhet. Antalet arbetsplatser ökade i Södra Finlands län. Antalet minskade i Östra Finlands och Västra Finlands län.

Förändringar i sysselsättningen 9/2000 - 9/2001, tusen

- övriga latent arbetssökande

Arbetsministeriets arbetsförmedlingsstatistik:

Arbetslösa arbetssökande

- arbetslösa längre än ett år

Sysselsatta genom åtgärder

I arbetskraftsutbildning

I arbetspraktik, arbetsalternering

Nya lediga arbetsplatser vid arbetskraftsbyråerna

Kolumnen Förändring bygger på oavrundade tal

1 Statistikförda enligt Internationella Arbetsorganisationen ILO:s rekommendation

2 procentenheter

Enligt arbetskraftsundersökningen fanns det i september 223 000 arbetslösa, dvs. 11 000 färre än året förut. Det relativa arbetslöshetstalet var 8,7 procent, då det i fjol var 9,1 procent. Det säsongutjämnade relativa arbetslöshetstalet ökade till 9,2 procent. Det relativa arbetslöshetstalet för män var 7,9 och för kvinnor 9,6 procent. Det relativa arbetslöshetstalet bland unga, dvs. 15 - 24-åringar, var 17,6 procent, medan det i september fjol var 15,8 procent. Det säsongutjämnade relativa arbetslöshetstalet var 20,2 procent bland unga. Det relativa arbetslöshetstalet var lägst i Södra Finlands län, dvs. 6,6 procent och högst i Lapplands län, 15,2 procent. Det relativa arbetslöshetstalet ökade inom handeln, byggverksam-heten och industrin.

Enligt arbetskraftsundersökningen var antalet sysselsatta under januari-september i år i medeltal 2 372 000 personer, dvs. 33 000 fler än under motsvarande period i fjol. Antalet arbetslösa var 245 000, dvs. 19 000 personer färre än under januari-september 2000.

I slutet av september fanns det totalt 286 000 personer vid arbetskraftsbyråerna som statistikfördes som arbetslösa arbetssökande enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa och bestämmelserna om arbetsförmedling. Antalet arbetslösa arbetssökande minskade med omkring 13 000 personer från september i fjol. Arbetslösheten minskade inom alla andra arbetskrafts- och näringscentralers områden förutom i Norra Österbotten. Antalet arbetslösa som sysselsatts med arbetskraftspolitiska åtgärder minskade med 9 000 från september i fjol. Åtgärderna gällde 3,1 procent av arbetskraften. Det fanns 34 000 arbetslösa arbetssökande som inte fyllt 25 år registrerade vid arbetskraftsbyråerna. Antalet sjönk med 1 000 från året förut.

Skillnader mellan arbetskraftsundersökningen och arbetsförmedlingsstatistiken

Sysselsättningsläget följs varje månad upp med hjälp av både Statistikcentralens urvalsbaserade arbetskrafts-undersökning och arbetsministeriets registerbaserade arbetsförmedlingsstatistik. Arbetsförmedlingsstatistiken beskriver situationen månadens sista vardag. Uppgifterna i arbetskraftsundersökningen samlats in för alla veckor i månaden.

Arbetskraftsundersökningen följer Internationella arbetsorganisationen ILO:s rekommendationer för statistikföring och den praxis som förutsätts av Europeiska unionens statistikbyrå Eurostat. Enligt dessa statistikförs en person som arbetslös om han/hon fyllt 15 år och är utan arbete samt under de senaste fyra veckorna aktivt har sökt arbete och är disponibel för arbete inom två veckor. Arbetsförmedlingsstatistiken bygger på lagstiftning och administrativa bestämmelser.

Grunderna för statistikföring av arbetslöshet i arbetskraftsundersökningen avviker från de statistikgrunder som tillämpas i arbetsförmedlingsstatistiken i fråga om hur aktivt den arbetslösa söker arbete och i vilken mån han/hon står till arbetsmarknadens förfogande. De arbetslösa arbetssökande som senast kontaktat arbetskrafts-byrån för fler än fyra veckor sedan och som inte heller sökt arbete på något annat sätt, statistikförs i arbetskrafts-undersökningen i allmänhet som latent arbetssökande. Heltidsstuderande kan i arbetskraftsundersökningen registreras som arbetslösa, om de uppfyller ILO:s rekommendationer, medan de i arbetsförmedlingsstatistik inte godkänns som arbetslösa under terminerna. Av dessa orsaker kan antalet arbetslösa arbetssökande avvika från antalet arbetslösa räknat enligt ILO:s rekommendationer. Skillnaden mellan Statistikcentralens och arbetsminis-teriets uppgifter om arbetslösheten var i september ungefär samma som året förut. Skillnaderna under den senaste tiden presenteras på webbplatsen http://www.stat.fi/tk/el/tyoll.html.

De siffror som bygger på arbetskraftsundersökningen omfattar slumpmässig variation som föranleds av urvalet. Konfidensintervallet, dvs. felmarginalen, på 95 procent för det relativa arbetslöshetstalet är exempelvis ungefär ± 0,5 procentenheter. Konfidensintervallet för antalet arbetslösa är ungefär ± 14 000 personer.

Förfrågningar:
Statistikcentralen:
Pekka Tossavainen (09) 1734 3517, Hannu Siitonen (09) 1734 3225, Salme Kiiski (09) 1734 3230,
Tapio Oksanen (09) 1734 3228,
e-post tyovoima.tilastokeskus@tilastokeskus.fi; Internet http://www.stat.fi/tk/el/tyoll.html
Arbetsministeriet: Oiva Lönnberg (09) 1856 8048, e-post
oiva.lonnberg@mol.fi; Internet http://www.mol.fi/katsaukset/
De färskaste säsongutjämnade sysselsättningsuppgifter som EU publicerat finns på adressen http://europa.eu.int/comm/eurostat