18.12.2001

Förfrågningar: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Christina Harjunpää (09) 1734 3469, thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ilkka Lehtinen

Importpriserna ned med 11,6 procent på årsnivå

Enligt Statistikcentralen sjönk importpriserna från november i fjol till november i år med 11,6 procent. Med undantag av kapitalvaror sjönk indexen för alla bruksändamålsklasser. Priserna på energiprodukter sjönk mest, med 38,6 procent. Från oktober till november sjönk importpriserna med 2,0 procent. Nedgången berodde främst på att råolja och oljeprodukter blev billigare. Från oktober sjönk priserna på energiprodukter med 12,3 procent.

Exportpriserna sjönk från november i fjol med 6,3 procent. Indexnedgången berodde främst på att oljeprodukter, basmetaller, cellulosa och eltekniska produkter blev billigare. Från oktober till november sjönk exportpriserna med 0,8 procent. Nedgången av totalindexet berodde främst på att oljeprodukter, eltekniska produkter samt trävaror och -produkter blev billigare.

Producentpriserna för industrin, dvs. fabrikspriserna på inhemska varor, sjönk från november i fjol med 2,2 procent. Nedgången berodde främst på att oljeprodukter, cellulosa och basmetaller blev billigare. Prisnedgången dämpades av att priset på elektricitet steg.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i november 2001 (1995=100)

Index

Partiprisindex

-0,7

-4,4

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som kommer ut på marknaden. Partiprisindex beskriver förändringar i de skattepliktiga anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindex för hemmamarknadsvaror och partiprisindex inkluderar inhemska varor och varor som importerats.

HWWA-indexet, som mäter världsmarknadspriserna på råvaror i dollar, sjönk från november i fjol med 31,9 procent. Priserna på råolja sjönk mest, med 42,0 procent.

Källa: Producentprisindex 2001, november. Statistikcentralen