21.12.2001

Förfrågningar: Tuomas Rothovius (09) 1734 3360, kansantalous.suhdanteet@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Markku Suur-Kujala

Bruttonationalprodukten ökade inte från i fjol under det 3:e kvartalet

Bruttonationalproduktens volym var under juli-september lika stor som under juli-september i fjol. Jämfört med föregående kvartal ökade den säsongutjämnade bruttonationalprodukten. Enligt de reviderade uppgifterna var tillväxten på årsnivå under det första kvartalet 3,6 procent och under det andra kvartalet 0,4 procent. Under januari-september hade bruttonationalprodukten ökat 1,3 procent mer än året förut. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens preliminära uppgifter om nationalräkenskaper.

Tillväxten inom samhällsekonomin har dämpats av att exporten avtagit. Under juli-september sjönk exporten med 10 procent och importen med 4 procent. Däremot ökade hushållens konsumtionsutgifter med närmare 3 procent. Konsumtionen var kraftig under hela början av året med undantag av anskaffningen av nya personbilar. Maskin-, materiel- och transportmedelinvesteringarna ökade med 7 procent.

Produktionen inom tjänstenäringarna ökade fortsättningsvis. Produktionsökningen var störst inom fastighetsverksamhet och företagstjänster, 4 procent. Däremot minskade produktionen inom primär- och förädlingsnäringarna från i fjol. Produktionen inom trä- och pappersindustrin minskade under årets tredje kvartal med 11 procent och produktionen inom metallindustrin med en halv procent. Byggverksamheten minskade med 2 procent.

Under juli-september var lönesumman inom samhällsekonomin 5,7 procent större än förra året. Företagens driftsöverskott minskade under motsvarande tid med 12 procent.

Enligt Europeiska unionens statistikverk Eurostats förhandsuppgifter ökade bruttonationalprodukten under det tredje kvartalet 2001 inom EU-området med 1,4 procent jämfört med motsvarande period året förut.

Bruttonationalprodukten omfattar alla varor och tjänster som producerats under perioden. Förändringen av bruttonationalproduktens volym avser det värde från vilket inflationens inverkan eliminerats. Från den säsongutjämnade bruttonationalprodukten har man slopat den regelbundna fluktuation under året som beror t.ex. på semesterperioder eller på väderleken under årstiden.

Källor: Nationalräkenskaper 2001, 3:e kvartalet. Statistikcentralen