13.6.2001

Förfrågningar: Maari Haapa-aho (09) 1734 2235

Heli Jeskanen-Sundström Statistikcentralens nya generaldirektör

Statsrådet utnämnde i dag 13.6.2001 överdirektör, politices kandidat Heli Jeskanen-Sundström (54) till Statistikcentralens nya generaldirektör. Utnämningen träder i kraft 1.9.2001 då den nuvarande generaldirektören Timo Relander går i pension.

Heli Jeskanen-Sundström har varit överdirektör vid Statistikcentralen sedan 1997. Hon har lett generaldirektörens sekretariat och bland de viktigaste uppgifterna har varit att assistera generaldirektören i ledandet av Statistikcentralen och statens statistikväsen, strategisk planering som är förknippad med detta samt utveckling av ämbetsverkets lednings-, planerings- och uppföljningssystem. Jeskanen-Sundström har också verkat som stadigvarande expert i Statistikcentralens direktion. Hon har deltagit i bl.a. möten arrangerade av EU:s kommitté för det statistiska programmet samt i statistikchefsmöten arrangerade av FN:s ekonomiska kommission för Europa ECE, OECD samt de nordiska länderna. Hon verkade som ordförande för statistikarbetsgrupperna i Europeiska unionens råd under Finlands ordförandeskap.

Jeskanen-Sundström började sin tjänstgöring vid Statistikcentralen år 1968. Hon har tidigare verkat bl.a. som överaktuarie, planerare, byråchef och statistikdirektör inom företagsstatistik.