18.1.2002

Förfrågningar: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Christina Harjunpää (09) 1734 3469, thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ilkka Lehtinen

Importpriserna steg i december med 0,7 procent

Enligt Statistikcentralen steg importpriserna från november till december med 0,7 procent. Prisstegringen berodde främst på att råolja, fortskaffningsmedel och grönsaker blev dyrare. Från december 2000 sjönk importpriserna med 7,0 procent. År 2001 var importpriserna i genomsnitt 2,8 procent lägre än år 2000. Detta berodde i huvudsak på nedgången av årsmedelpriserna på råolja, basmetaller och eltekniska produkter.

Exportpriserna sjönk från november till december med 0,2 procent. Nedgången berodde främst på att oljeprodukter samt trävaror och -produkter blev billigare. Från december 2000 sjönk priserna med 5,8 procent, vilket främst berodde på att cellulosa, basmetaller, eltekniska produkter samt oljeprodukter blev billigare. Prisnedgången dämpades av att lantbruksprodukter, förlagsprodukter och trycksaker samt metallprodukter blev dyrare.

Basprisindex för hemmamarknadsvaror, dvs. de skattefria priserna på varor som används i Finland, steg från november till december med 0,2 procent. Från december 2000 sjönk priserna med 2,8 procent. Nedgången berodde främst på att oljeprodukter, cellulosa, basmetaller samt råolja blev billigare. Indexnedgången dämpades av att elektricitet och byggande blev dyrare.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i december 2001 samt förändringar av
årsmedeltalen 2000 - 2001, % (1995=100)

Index

Indextal
12/2001

11/2001-12/2001

12/2000-12/2001

2000 - 2001

Producentprisindex för industrin

0,0

1,5

Exportprisindex

96,9

Importprisindex

0,7

Basprisindex för hemmamarknadsvaror

0,2

0,4

Partiprisindex

0,2

0,3

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som används i Finland, då de kommer ut på marknaden. Partiprisindex beskriver förändringar i de skattepliktiga anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindex för hemmamarknadsvaror och partiprisindex inkluderar inhemska varor och varor som importerats.

Källa: Producentprisindex 2001, december. Statistikcentralen