17.5.2002

Förfrågningar: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Christina Harjunpää (09) 1734 3469
Ansvarig statistikdirektör: Kari Molnar

Importpriserna steg i april med 1,4 procent

Enligt Statistikcentralen steg importpriserna från mars till april med 1,4 procent. Stegringen berodde speciellt på att råolja blev dyrare, men också på att oljeprodukter och basmetaller blev dyrare. Från april i fjol sjönk importpriserna med 3,4 procent. Nedgången berodde i huvudsak på att råolja samt kemikalier och kemiska produkter blev billigare.

Exportpriserna steg från mars till april med 0,1 procent. Stegringen berodde främst på att oljeprodukter och basmetaller blev dyrare. Från april i fjol har exportpriserna sjunkit med 4,7 procent. Prisnedgången berodde i synnerhet på att cellulosa, papper och pappersprodukter samt oljeprodukter blev billigare, men också på att priserna på eltekniska produkter sjönk.

Skattefria priserna på varor som används i Finland, dvs. basprisindex för hemmamarknadsvaror, steg från mars till april med 0,4 procent, vilket speciellt berodde på att priserna på energimineraler steg med 11 procent och priserna på oljeprodukter med 8 procent. Från april i fjol har de skattefria priserna på varor som används i Finland sjunkit med 1,2 procent. Prisnedgången berodde framfört allt på att cellulosa, papper och pappersprodukter samt kemikalier och kemiska produkter blev billigare.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i april 2002 (1995=100)

Index

Partiprisindex

0,3

-1,0

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som används i Finland, då de kommer ut på marknaden. Partiprisindex beskriver förändringar i de skattepliktiga anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindex för hemmamarknadsvaror och partiprisindex inkluderar inhemska varor och varor som importerats.

Källa: Producentprisindex 2002, april. Statistikcentralen