6.9.2002

Förfrågningar: Tuomas Rothovius (09) 1734 3360, kansantalous.suhdanteet@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Markku Suur-Kujala

Bruttonationalprodukten ökade under årets andra kvartal

Volymen av bruttonationalprodukten ökade under april-juni 2002 med 2,1 procent från januari-mars. Jämfört med andra kvartalet år 2001 var bruttonationalprodukten 2,5 procent större. Exporten började öka efter att ha sjunkit under ett års tid. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens preliminära uppgifter om nationalräkenskaper.

Bruttonationalprodukten till marknadspris efter kvartal till 1995 års priser

Exportökningen och hushållens konsumtion har höjt produktionen inom samhällsekonomin. Exporten ökade med 4 procent och importen minskade med en procent från året innan. Hushållens konsumtionsutgifter ökade med mer än 3 procent. Däremot minskade investeringarna under april-juni med en procent från året innan.

Tillväxten inom servicenäringarna som blev långsammare under början av året förbättrades under andra kvartalet och ökade till 2 procent. Handeln ökade med närmare 5 procent, speciellt ökade handeln med motorfordon. Produktionen inom förädlingsnäringar steg med 3 procent efter att ännu ha sjunkit med 7 procent förergående kvartal. Produktionen inom metallindustrin ökade med 9 procent under årets andra kvartal och produktionen inom trä- och pappersindustrin med 4 procent. Byggverksamheten minskade med 2 procent. Primärproduktionen ökade med 5 procent i och med att skogsavverkningarna ökade.

Lönesumman var under april-juni 4 procent större än året innan. Företagens driftsöverskott ökade under motsvarande tid med 3 procent.

Enligt de förhandsberäkningar som Europeiska unionens statistikverk Eurostat gjort ökade bruttonationalprodukten under det första kvartalet inom EU-området med 0,4 procent jämfört med motsvarande period året innan. I Finland minskade bruttonationalprodukten med 1,9 procent under januari-mars.

Efterfrågan och utbud inom ekonomin 2002, 2:a kvartalet, de procentuella volymförändringarna från motsvarande kvartal året innan och från föregående kvartal

Förändring från motsvarande
kvartal året innan, %

Förändring från
föregående kvartal, %

Bruttonationalprodukt

+2,5

+2,1

Import

+1,1

Export

+4,3

+4,4

Konsumtion

+2,8

+1,5

+1,6

Bruttonationalprodukten omfattar alla varor och tjänster som producerats under perioden. Volymförändringen av bruttonationalprodukten avser det värde från vilket inverkan av det försämrade penningvärdet, dvs. inflationen, eliminerats. Förändringen från det föregående kvartalet räknas på basis av de säsongrensade uppgifterna.

Från den säsongrensade bruttonationalprodukten har man slopat den regelbundna fluktuation under året som beror t.ex. på semesterperioder eller på väderleken under årstiden. De säsongrensade serierna preciseras i och med nya observationer. Man bör ställa sig försiktig till speciellt uppgifterna om det sista kvartalet, eftersom de nya observationerna i synnerhet i vändpunkterna inom ekonomin kan ändra de säsongrensade uppgifterna betydligt.

Källor: Nationalräkenskaper 2002, 2:a kvartalet. Statistikcentralen