17.9.2002

- 8 000 fler arbetslösa än för ett år sedan
- Det relativa arbetslöshetstalet 8,1 procent, 214 000 personer arbetslösa
- 25 000 nya lediga arbetsplatser inom arbetsförmedlingen

Enligt Statistikcentralens arbetskraftsundersökning fanns det i augusti 6 000 färre sysselsatta än ett år tidigare. Antalet löntagare var oförändrat, medan antalet företagare sjönk från året innan. Antalet löntagare med fortlöpande heltidsarbete var oförändrat. Antalet deltidsanställda var 14 000 fler än året innan. Under augusti månad anmäldes 25 000 nya lediga arbetsplatser till arbetskraftsbyråerna, dvs. 1 000 färre än i augusti i fjol.

Det relativa sysselsättningstalet, dvs. andelen sysselsatta i åldersgruppen 15 - 64-åringar, var i augusti 69,3 procent. Detta är 0,3 procentenheter mindre än för ett år sedan. Det säsongrensade relativa sysselsättningstalet var i augusti 67,5 procent. Det relativa arbetslöshetstalet för män sjönk med 1,1 procentenheter till 71,1 procent. Motsvarande siffra för kvinnor steg med 0,5 procentenheter och var nu 67,5 procent. Jämfört med augusti i fjol ökade sysselsättningen inom tekniska tjänster och företagstjänster, sociala tjänster och datakommunikationer. Antalet arbetsplatser minskade inom jord- och skogsbruk, hälsovårdstjänster och inom byggverksamheten. Antalet arbetsplatser ökade i Södra Finlands län och minskade inom Östra Finlands och Lapplands län.

Förändringar i sysselsättningen 08/2001-08/2002, tusen

15,6

Arbetsministeriets arbetsförmedlingsstatistik:

Arbetslösa arbetssökande

- arbetslösa längre än ett år

Sysselsatta genom åtgärder

I arbetskraftsutbildning

I arbetspraktik, arbetsalternering

8,4

Nya lediga arbetsplatser vid arbetskraftsbyråerna

Kolumnen Förändring bygger på oavrundade tal

1 Statistikförda enligt Internationella Arbetsorganisationen ILO:s rekommendation

2 procentenheter

Enligt arbetskraftsundersökningen fanns det i augusti 214 000 arbetslösa, dvs. 8 000 fler än året innan. Förändringen ryms inom felmarginalen (± 14 000). Det relativa arbetslöshetstalet var 8,1 procent, då det året innan var 7,8 procent (felmarginalen ± 0,5 procentenheter). Det säsongrensade relativa arbetslöshetstalet steg till 9,4 procent.

Det relativa arbetslöshetstalet för män var 7,7 och för kvinnor 8,5 procent. Året innan var det relativa arbetslöshetstalet för män 7,1 och för kvinnor 8,6 procent. Det relativa arbetslöshetstalet bland unga, dvs. 15 - 24-åringar, var 14,9 procent, då det i augusti i fjol var 12,5 procent. Efter säsongrensning var det relativa arbetslöshetstalet bland unga 21,4 procent. Det relativa arbetslöshetstalet var lägst i Södra Finlands län, dvs. 6,3 procent, och högst i Lapplands län, 17,1 procent. Bland näringsgrenarna var det relativa arbetslöshetstalet högst inom byggverksamheten, 10,1 procent.

Enligt arbetskraftsundersökningen var antalet sysselsatta under januari-augusti i år i medeltal 2 386 000 personer, dvs. 9 000 fler än under motsvarande period i fjol. Antalet arbetslösa var däremot 251 000, dvs. 3 000 fler än under januari-augusti 2001.

I slutet av augusti fanns det totalt 287 000 personer vid arbetskraftsbyråerna som statistikfördes som arbetslösa arbetssökande enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa och bestämmelserna om arbetsförmedling. Jämfört med augusti i fjol minskade antalet arbetslösa arbetssökande med omkring 7 000. Arbetslösheten minskade på annat håll, men ökade i Nylands och Egentliga Finlands arbetskrafts- och näringscentralers områden. Antalet arbetslösa som sysselsatts med arbetskraftspolitiska åtgärder ökade med 1 000 från augusti i fjol. Åtgärderna gällde 2,8 procent av arbetskraften. Det fanns 38 000 arbetslösa arbetssökande som inte fyllt 25 år registrerade vid arbetskraftsbyråerna. Antalet var detsamma som i augusti i fjol.

Skillnader mellan arbetskraftsundersökningen och arbetsförmedlingsstatistiken

Sysselsättningsläget följs varje månad upp med hjälp av både Statistikcentralens urvalsbaserade arbetskraftsundersökning och arbetsministeriets registerbaserade arbetsförmedlingsstatistik. Arbetsförmedlingsstatistiken beskriver situationen månadens sista vardag. Uppgifterna i arbetskraftsundersökningen samlas in för alla veckor i månaden.

Arbetskraftsundersökningen följer Internationella arbetsorganisationen ILO:s rekommendationer för statistikföring och den praxis som förutsätts av Europeiska unionens statistikbyrå Eurostat. Enligt dessa statistikförs en person som arbetslös om han/hon fyllt 15 år och är utan arbete samt under de senaste fyra veckorna aktivt har sökt arbete och är disponibel för arbete inom två veckor. Arbetsförmedlingsstatistiken bygger på lagstiftning och administrativa bestämmelser.

Grunderna för statistikföring av arbetslöshet i arbetskraftsundersökningen avviker från de statistikgrunder som tillämpas i arbetsförmedlingsstatistiken i fråga om hur aktivt den arbetslösa söker arbete och i vilken mån han/hon står till arbetsmarknadens förfogande. De arbetslösa arbetssökande som senast kontaktat arbetskraftsbyrån för fler än fyra veckor sedan och som inte heller sökt arbete på något annat sätt, statistikförs i arbetskraftsundersökningen i allmänhet som latent arbetssökande. Heltidsstuderande kan i arbetskraftsundersökningen registreras som arbetslösa, om de uppfyller ILO:s rekommendationer, medan de i arbetsförmedlingsstatistik inte godkänns som arbetslösa under terminerna. Av dessa orsaker kan antalet arbetslösa arbetssökande avvika från antalet arbetslösa räknat enligt ILO:s rekommendationer. Skillnaden mellan Statistikcentralens och arbetsministeriets uppgifter om arbetslösheten var i augusti i år något större än året innan. Skillnaderna under den senaste tiden presenteras på Internetadressen http://www.tilastokeskus.fi/tk/el/tyoll.html.

De siffror som bygger på arbetskraftsundersökningen omfattar slumpmässig variation som föranleds av urvalet. Konfidensintervallet, dvs. felmarginalen, på 95 procent för det relativa arbetslöshetstalet är exempelvis ungefär ± 0,5 procentenheter. Konfidensintervallet för antalet arbetslösa är ungefär ± 14 000 personer.

Förfrågningar: Statistikcentralen: Pekka Tossavainen (09) 1734 3517, Salme Kiiski (09) 1734 3230, Kalle Sinivuori (09) 1734 3524, Veli Rajaniemi (09) 1734 3434
e-post tyovoima.tilastokeskus@tilastokeskus.fi; Internet http://www.tilastokeskus.fi/tk/el/tyoll.html
Arbetsministeriet: Oiva Lönnberg (09) 1856 8048, e-post
oiva.lonnberg@mol.fi;