18.11.2002

Förfrågningar: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Anssi Vuorio (09) 1734 2934
Ansvarig statistikdirektör: Kari Molnar

Partipriserna steg med 0,8 procent på årsnivå

Enligt Statistikcentralen steg partipriserna med 0,8 procent från oktober i fjol. Stegringen berodde främst på att oljeprodukter, råolja samt elektricitet och fjärrvärme blev dyrare. Stegringen av partipriserna dämpades av att eltekniska produkter samt kemikalier och kemiska produkter blev billigare.

Importpriserna steg från oktober i fjol med 0,6 procent. Stegringen berodde huvudsakligen på att råolja, metallmalmer samt livsmedel och drycker blev dyrare. Prisstegringen dämpades speciellt av att kemikalier och kemiska produkter blev 3,6 procent billigare, eltekniska produkter och optiska instrument 2,4 procent, oljeprodukter 3,8 procent samt textilier och kläder 4,0 procent billigare.

Exportpriserna sjönk med 1,4 procent från oktober i fjol. Nedgången berodde på att råämnen och produktionsvaror samt investeringsvaror blev 2,4 procent billigare.

Importpriserna steg i oktober med 0,8 procent

Enligt Statistikcentralen steg producentpriserna från september till oktober med 0-0,8 procent. Importpriserna steg mest, dvs. med 0,8 procent. Stegringen av importpriserna berodde främst på att råolja och oljeprodukter blev dyrare.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i oktober 2002

Index (1995=100)

Indextal
10/2002

Förändring, %
9/2002 - 10/2002

Förändring, %
10/2001 - 10/2002

Producentprisindex för industrin

0,4

0,5

Exportprisindex

96,5

Importprisindex

0,6

Basprisindex för hemmamarknadsvaror

0,6

Partiprisindex

0,4

0,8

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som används i Finland, då de kommer ut på marknaden. Partiprisindex beskriver förändringar i de skattepliktiga anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindex för hemmamarknadsvaror och partiprisindex inkluderar inhemska varor och varor som importerats.

Källa: Producentprisindex 2002, oktober. Statistikcentralen
Mera information i StatFin-statistiktjänsten på Internet under adress