9.12.2002

Förfrågningar: Tuomas Rothovius (09) 1734 3360, kansantalous.suhdanteet@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö

Bruttonationalprodukten ökade under årets tredje kvartal

Volymen av bruttonationalprodukten ökade under juli-september med 0,5 procent från april-juni. Jämfört med tredje kvartalet år 2001 var bruttonationalprodukten 2,3 procent större och i januari-september ökade bruttonationalprodukten totalt med 1,3 procent från motsvarande period föregående år. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens preliminära uppgifter om nationalräkenskaper.

Bruttonationalprodukten till marknadspriser kvartalsvis till 1995 års priser

kuva

Exportökningen och hushållens konsumtion höjde produktionen inom samhällsekonomin under juli-september. Exporten ökade med över 6 procent och importen ökade med 4 procent från året innan. Hushållens konsumtionsutgifter ökade med 3 procent. Investeringarna var 1,5 procent större än året innan.

Den tillväxt inom förädlingsnäringarna som började under andra kvartalet fortsatte och var 3 procent under tredje kvartalet. Produktionen inom trä- och pappersindustrin steg under årets tredje kvartal med 7 procent och produktionen inom metallindustrin med 5 procent. Byggverksamheten var på samma nivå som föregående år. Servicenäringarna ökade under det tredje kvartalet med mer än 2 procent. Handeln ökade med 2 procent, speciellt handeln med motorfordon var riklig. Primärproduktionen ökade med 3 procent i och med att skogsavverkningarna ökade.

Lönesumman var under juli-september 3,7 procent större än året innan. Företagens driftsöverskott ökade under motsvarande tid med 5 procent.

Enligt de förhandsberäkningar som Europeiska unionens statistikverk Eurostat gjort ökade bruttonationalprodukten under det tredje kvartalet inom EU-området med 0,9 procent jämfört med motsvarande period året innan. I Finland ökade bruttonationalprodukten med 2,3 procent i juli-september.

Efterfrågan och utbud inom ekonomin 2002, 3:e kvartalet, de procentuella volymförändringarna från motsvarande kvartal året innan och från föregående kvartal

Förändring från motsvarande
kvartal året innan, %
Förändring från
föregående kvartal, %
Bruttonationalprodukt +2,3 +0,5
Import +3,9 +2,0
Export +6,6 -1,1
Konsumtion +2,7 -0,3
Investeringar +1,5 +0,9

Bruttonationalprodukten omfattar alla varor och tjänster som producerats under perioden. Volymförändringen av bruttonationalprodukten avser det värde från vilket inverkan av det försämrade penningvärdet, dvs. inflationen, eliminerats. Förändringen från det föregående kvartalet räknas på basis av de säsongrensade uppgifterna.

Från den säsongrensade bruttonationalprodukten har man slopat den regelbundna fluktuation under året som beror t.ex. på semesterperioder eller på väderleken under årstiden. De säsongrensade serierna preciseras i och med nya observationer. Man bör ställa sig försiktig till speciellt uppgifterna om det sista kvartalet, eftersom de nya observationerna i synnerhet i vändpunkterna inom ekonomin kan betydligt ändra de säsongrensade uppgifterna.

Källor: Nationalräkenskaper 2002, 3:e kvartalet. Statistikcentralen