17.12.2002

- Antalet arbetslösa 16 000 färre än året innan
- Det relativa arbetslöshetstalet 8,2 procent, 210 000 personer arbetslösa
- 17 000 nya lediga arbetsplatser inom arbetsförmedlingen

Enligt Statistikcentralens arbetskraftsundersökning fanns det i november 12 000 färre sysselsatta än året innan. Antalet företagare steg, medan antalet löntagare sjönk jämfört med året innan. Antalet löntagare med fortlöpande heltidsarbete sjönk med 32 000. Antalet deltidsanställda var 11 000 fler än året innan. Under november månad anmäldes 17 000 nya lediga arbetsplatser till arbetskraftsbyråerna, dvs. 1 000 färre än i november i fjol.

Det relativa sysselsättningstalet, dvs. andelen sysselsatta i åldersgruppen 15 - 64-åringar, var i november 66,5 procent. Detta var 0,5 procentenheter mindre än året innan. Det relativa sysselsättningstalet för män sjönk med 1,4 procentenheter till 67,7 procent. Det relativa sysselsättningstalet för kvinnor steg däremot med 0,5 procentenheter och var 65,3 procent. Det säsongrensade relativa sysselsättningstalet var 67,5 procent. Jämfört med november i fjol ökade sysselsättningen inom företagstjänster samt offentliga och övriga tjänster. Antalet arbetsplatser minskade inom industrin, hotell- och restaurangverksamheten samt detaljhandeln.

Förändringar i sysselsättningen 11/2001 - 11/2002, tusen

I arbetskraftsutbildning 37 30 23,2
I arbetspraktik, arbetsalternering 19 17 15,3
Nya lediga arbetsplatser vid arbetskraftsbyråerna 17 18 -4,3
Kolumnen Förändring bygger på oavrundade tal
1 Statistikförda enligt Internationella Arbetsorganisationen ILO:s rekommendation
2 procentenheter

Enligt arbetskraftsundersökningen fanns det i november 210 000 arbetslösa, dvs. 16 000 färre än året innan. Det relativa arbetslöshetstalet var 8,2 procent, då det året innan var 8,8 procent. Det säsongrensade relativa arbetslöshetstalet var 8,9 procent.

Det relativa arbetslöshetstalet för män var 8,1 och för kvinnor 8,3 procent. Året innan var det relativa arbetslöshetstalet för män 8,2 och för kvinnor 9,4 procent. Det relativa arbetslöshetstalet bland unga, dvs. 15 - 24-åringar, var 19,3 procent, då det i november i fjol var 17,6 procent. Det säsongrensade relativa arbetslöshetstalet bland unga sjönk till 21,1 procent. Det relativa arbetslöshetstalet var lägst i Södra Finlands län, dvs. 6,4 procent, och högst i Östra Finlands län, 13,0 procent. Bland näringsgrenarna var det relativa arbetslöshetstalet högst inom byggverksamheten, 10,7 procent.

Enligt arbetskraftsundersökningen var antalet sysselsatta under januari-november i år i medeltal 2 375 000 personer, dvs. 6 000 fler än under motsvarande period i fjol. Antalet arbetslösa var däremot 240 000, dvs. lika många som under januari-november år 2001.

I slutet av november fanns det totalt 278 000 personer vid arbetskraftsbyråerna som statistikfördes som arbetslösa arbetssökande enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa och bestämmelserna om arbetsförmedling. Jämfört med november år 2001 minskade antalet arbetslösa arbetssökande med omkring 16 000. Arbetslösheten minskade på annat håll, men ökade i Nylands arbetskrafts- och näringscentrals områden. Antalet arbetslösa som sysselsatts med arbetskraftspolitiska åtgärder ökade med 10 000 från november i fjol. Åtgärderna gällde 3,7 procent av arbetskraften. Det fanns 31 000 arbetslösa arbetssökande som inte fyllt 25 år registrerade vid arbetskraftsbyråerna. Jämfört med november i fjol var antalet 3 000 mindre.

Skillnader mellan arbetskraftsundersökningen och arbetsförmedlingsstatistiken

Sysselsättningsläget följs varje månad upp med hjälp av både Statistikcentralens urvalsbaserade arbetskraftsundersökning och arbetsministeriets registerbaserade arbetsförmedlingsstatistik. Arbetsförmedlingsstatistiken beskriver situationen månadens sista vardag. Uppgifterna i arbetskraftsundersökningen samlas in för alla veckor i månaden.

Arbetskraftsundersökningen följer Internationella arbetsorganisationen ILO:s rekommendationer för statistikföring och den praxis som förutsätts av Europeiska unionens statistikbyrå Eurostat. Enligt dessa statistikförs en person som arbetslös om han/hon fyllt 15 år och är utan arbete samt under de senaste fyra veckorna aktivt har sökt arbete och är disponibel för arbete inom två veckor. Arbetsförmedlingsstatistiken bygger på lagstiftning och administrativa bestämmelser.

Grunderna för statistikföring av arbetslöshet i arbetskraftsundersökningen avviker från de statistikgrunder som tillämpas i arbetsförmedlingsstatistiken i fråga om hur aktivt den arbetslösa söker arbete och i vilken mån han/hon står till arbetsmarknadens förfogande. De arbetslösa arbetssökande som senast kontaktat arbetskraftsbyrån för fler än fyra veckor sedan och som inte heller sökt arbete på något annat sätt, statistikförs i arbetskraftsundersökningen i allmänhet som latent arbetssökande. Heltidsstuderande kan i arbetskraftsundersökningen registreras som arbetslösa, om de uppfyller ILO:s rekommendationer, medan de i arbetsförmedlingsstatistik inte godkänns som arbetslösa under terminerna. Av dessa orsaker kan antalet arbetslösa arbetssökande avvika från antalet arbetslösa räknat enligt ILO:s rekommendationer. Skillnaden mellan Statistikcentralens och arbetsministeriets uppgifter om arbetslösheten var i november i år nästan de samma som året innan. Skillnaderna under den senaste tiden presenteras på Internetadressen http://www.tilastokeskus.fi/tk/el/tyoll.html.

De siffror som bygger på arbetskraftsundersökningen omfattar slumpmässig variation som föranleds av urvalet. Konfidensintervallet, dvs. felmarginalen, på 95 procent för det relativa arbetslöshetstalet är exempelvis ungefär ± 0,5 procentenheter. Konfidensintervallet för antalet arbetslösa är ungefär ± 14 000 personer.

Förfrågningar: Statistikcentralen: Salme Kiiski (09) 1734 3230, Kalle Sinivuori (09) 1734 3524, Pekka Tossavainen (09) 1734 3517, Veli Rajaniemi (09) 1734 3434
e-post
tyovoima.tilastokeskus@tilastokeskus.fi; Internet http://www.tilastokeskus.fi/tk/el/tyoll.html
Arbetsministeriet: Oiva Lönnberg (09) 1856 8048, e-post