17.1.2003

Förfrågningar: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Anssi Vuorio (09) 1734 2934
Ansvarig statistikdirektör: Kari Molnar

Dyrare råolja höjde importpriserna

Enligt Statistikcentralen steg importpriserna i december från december året innan med 2,0 procent. Prisuppgången berodde i synnerhet på dyrare råolja. Höjda importpriser påverkades förutom av råolja även i betydande grad av dyrare bilar, oljeprodukter och basmetaller. Prisuppgången dämpades av billigare övriga fordon, eltekniska produkter, kemikalier och kemiska produkter, stenkol samt jordbruksprodukter. Importpriserna var under år 2002 i medeltal 2,7 procent lägre än importpriserna i medeltal år 2001.

Exportpriserna sjönk från december 2001 till december 2002 med 0,9 procent. Prisnedgången berodde huvudsakligen på billigare cellulosa, papper, pappersprodukter, eltekniska produkter och jordbruksprodukter. Prisnedgången dämpades av dyrare oljeprodukter, basmetaller, trävaror och träprodukter. Exportpriserna var under år 2002 i medeltal 3,5 procent lägre än exportpriserna i medeltal år 2001.

Producentpriserna steg från november till december

Förutom exportprisindexen steg producentprisindexen enligt Statistikcentralen från november till december med 0,1-1,4 procent. Uppgången berodde i synnerhet på dyrare råolja.

Exportpriserna sjönk från november 2002 till december 2002 med 0,1 procent. Nedgången påverkades mest av billigare cellulosa, papper och pappersprodukter samt kemikalier och kemiska produkter. Indexnedgången dämpades av dyrare oljeprodukter.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i december 2002 samt förändringar i årsmedeltalet 2001 - 2002, % (1995=100)

Index Indextal
12/2002
11/2002 - 12/2002
12/2001 - 12/2002
2001 - 2002
Producentprisindex för industrin 107,0 0,1 1,2 -0,5
Exportprisindex 96,0 -0,1 -0,9 -3,5
Importprisindex 105,2 1,4 2,0 -2,7
Basprisindex för hemmamarknadsvaror 107,6 0,4 1,5 -0,8
Partiprisindex 107,7 0,5 1,4 -0,7

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som används i Finland, då de kommer ut på marknaden. Partiprisindex beskriver förändringar i de skattepliktiga anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindex för hemmamarknadsvaror och partiprisindex inkluderar inhemska varor och varor som importerats.

Källa: Producentprisindex 2002, december. Statistikcentralen
Tilläggsuppgifter i webbtjänsten StatFin på adressen
statfin.stat.fi