31.1.2003
Förfrågningar: Pertti Kangassalo (09) 1734
3598, pertti.kangassalo@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö
Kapitalvarorna fördelaktiga enligt konsumenterna
Konsumenternas förtroende för ekonomin blev något starkare i januari. Konsumenternas förtroendeindikator var i januari 11,9. I december var den 9,4. I januari uppskattade konsumenterna att deras möjligheter att spara var utmärkta. Däremot var inställningen till utvecklingen av Finlands ekonomi och arbetslöshetssituation fortsättningsvis pessimistisk. I januari ansåg konsumenterna att det var exceptionellt lönsamt att köpa kapitalvaror. Uppgifterna grundar sig på Statistikcentralens konsumentbarometer. Mellan den 2 och 21 januari intervjuades 1 654 i Finland bosatta personer för barometern.
Konsumenternas syn på ekonomin i januari 2003
>
Januari 2003 nettotal | December 2002 nettotal | Januari 2002 nettotal | Medeltal 10/95-1/03 | |||||
Konsumenternas förtroendeindikator | 11,9 | 9,4 | 10,5 | 14,1 | ||||
Den egna ekonomiska situationen om 12 mån. jämfört med nuläget | 10,9 | 10,9 | 10,6 | 8,4 | ||||
Hushållets möjligheter att spara under de följande 12 mån. | 46,8 | 38,6 | 39,3 | 27,2 | ||||
Finlands ekonomiska situation om 12 mån. jämfört med nuläget | -0,2 | 0,1 | 3,4 | 8,6 | ||||
Antalet arbetslösa om 12 mån. jämfört med nuläget | 9,9 | 11,9 | 11,4 | -12,2 | ||||
Förändring av konsumentpriser under de närmaste 12 mån., % | 1,9 | 1,8 | 1,4 | 1,9 | ||||
Hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten | 30,3 | 27,2 | 25,4 | 22,6 | ||||
Hur fördelaktigt är det att köpa kapitalvaror vid intervjutidpunkten | 37,0 | 9,9 | -2,0 | 17,8 | ||||
Hur fördelaktigt är det att spara vid intervjutidpunkten | 14,6 | 13,2 | 16,5 | 2,6 | ||||
Hur fördelaktigt är det att ta lån vid intervjutidpunkten | 30,6 | 29,0 | 21,9 | 19,7 | ||||
Frågans nettotal erhålls genom att från de jakande svarens procentandel subtrahera de nekande svarens procentandel. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av fyra nettotal för de kommande 12 månaderna: den egna ekonomin och Finlands ekonomi, hushållens möjligheter att spara samt antalet arbetslösa (ombytt förtecken). Nettotalen och förtroendeinkatorn kan variera mellan -100 och 100. En positiv siffra avser en optimistisk syn och en negativ siffra en pessimistisk syn på ekonomin (tvärtom för arbetslöshet). |
I januari trodde 24 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre i år. Lika många tyckte att landets ekonomi kommer att försämras. För ett år sedan var andelarna 30 och 23 procent. I januari litade 28 procent av konsumenterna på att deras egen ekonomi blir bättre i år och bara 10 procent var rädda för att ekonomin blir sämre.
I januari trodde 41 procent av konsumenterna att arbetslösheten ökar i år och bara 23 procent trodde på lägre arbetslöshet. Ändå bara 7 procent av de sysselsatta såg att arbetslösheten ganska eller mycket sannolikt skulle drabba dem själva under året. Konsumenterna trodde att inflationstakten är 1,9 procent i januari nästa år.
I januari ansåg 72 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att ta lån och 14 procent av hushållen planerade ta lån inom ett år. I januari tyckte 62 procent av konsumenterna att det är lönsamt att spara. Rentav 78 procent av hushållen trodde att de kan spara i år.
I januari ansåg ovanligt många, dvs. 55 procent av konsumenterna, att det var lönsamt att köpa kapitalvaror. Motsvarande andel var i december 39 procent och för ett år sedan bara 34 procent. Hushållen hade rikligt med konsumtionsplaner, t.ex. planer för reparation och inredning av bostad samt reseplaner. I år tänker 21 procent av hushållen ganska eller mycket säkert köpa bil och 9 procent bostad (i undersökningen användes nu för första gången 12 månader som planeringsperiod för köp av bil liksom även för bostad).
Konsumenternas förtroendeindikator 10/1995-1/2003
Konsumenternas förväntningar på den egna
ekonomin
och Finlands ekonomi om ett år 10/1995-1/2003
Konsumenternas förtroendeindikator i EU-länder,
december 2002
Indikatoravvikelse från landets medeltal 10/1995-12/2002*
http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/businessandconsumersurveys_en.htm
Källa: Konsumentbarometern 2003, januari. Statistikcentralen