31.3.2003
Förfrågningar: Pertti Kangassalo (09) 1734
3598, pertti.kangassalo@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö
Konsumenterna litar på sin egen ekonomi men inte på Finlands ekonomi
Konsumenternas inställning till ekonomin förändrades inte betydligt från februari till mars. Konsumenternas förtroendeindikator var i mars 10,1. Förtroendet på ekonomin har under de senaste månaderna varit bara något sämre än genomsnittet sedan år 1995. I mars var inställningen till Finlands ekonomi och arbetslöshetsutveckling pessimistisk. Däremot trodde konsumenterna starkt på sin egen ekonomi. Konsumenterna ansåg fortsättningsvis att det var lönsamt att ta lån och att köpa kapitalvaror. Uppgifterna grundar sig på Statistikcentralens konsumentbarometer. Mellan den 3 och 19 mars intervjuades 1 627 i Finland bosatta personer för barometern.
Konsumenternas syn på ekonomin i mars 2003
>
Mars 2003 nettotal | Februari 2003 nettotal | Mars 2002 nettotal | Medeltal 10/95-3/03 | |
Konsumenternas förtroendeindikator | 10,1 | 10,6 | 13,3 | 14,0 |
Den egna ekonomiska situationen om 12 mån. jämfört med nuläget | 10,9 | 10,5 | 11,5 | 8,4 |
Hushållets möjligheter att spara under de följande 12 mån. | 42,5 | 43,1 | 40,1 | 27,6 |
Finlands ekonomiska situation om 12 mån. jämfört med nuläget | -4,6 | -3,0 | 7,8 | 8,3 |
Antalet arbetslösa om 12 mån. jämfört med nuläget | 8,3 | 8,1 | 6,0 | -11,8 |
Förändring av konsumentpriser under de närmaste 12 mån., % | 2,1 | 2,0 | 1,6 | 1,9 |
Hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten | 28,2 | 29,0 | 25,8 | 22,7 |
Hur fördelaktigt är det att köpa kapitalvaror vid intervjutidpunkten | 28,2 | 28,2 | 0,3 | 18,0 |
Hur fördelaktigt är det att spara vid intervjutidpunkten | 12,1 | 14,0 | 12,2 | 2,8 |
Hur fördelaktigt är det att ta lån vid intervjutidpunkten | 32,7 | 33,0 | 22,6 | 20,0 |
Frågans nettotal erhålls genom att från de jakande svarens procentandel subtrahera de nekande svarens procentandel. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av fyra nettotal för de kommande 12 månaderna: den egna ekonomin och Finlands ekonomi, hushållens möjligheter att spara samt antalet arbetslösa (ombytt förtecken). Nettotalen och förtroendeinkatorerna kan variera mellan -100 och 100. En positiv siffra avser en optimistisk syn och en negativ siffra en pessimistisk syn på ekonomin (tvärtom för arbetslöshet). |
I mars trodde 21 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. Av konsumenterna tyckte 29 procent att landets ekonomi kommer att försämras. För mars i fjol var andelarna 32 och 17 procent. I mars litade 28 procent av konsumenterna på att deras egen ekonomi blir bättre och bara 9 procent var rädda för att ekonomin blir sämre under året.
I mars trodde 38 procent av konsumenterna att arbetslösheten ökar under de 12 följande månaderna och bara 23 procent trodde på lägre arbetslöshet. Var tionde av de sysselsatta trodde att arbetslösheten ganska eller mycket sannolikt skulle drabba dem själva under året. Konsumenterna trodde att inflationstakten är 2,1 procent i mars nästa år.
I mars ansåg 73 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att ta lån och 17 procent av hushållen planerade ta lån inom ett år. I februari tänkte bara 13 procent av hushållen ta lån. I mars tyckte 59 procent av konsumenterna att det är lönsamt att spara. Av hushållen trodde 77 procent att de kan spara under de följande 12 månaderna.
I mars ansåg 50 procent av konsumenterna att det var lönsamt att köpa kapitalvaror. Motsvarande andel var för ett år sedan 33 procent. Hushållen hade alltjämt rikligt med olika konsumtionsplaner. Inom ett år tänker 19 procent av hushållen ganska eller mycket säkert köpa bil och 8 procent bostad. Under det följande halvåret tänkte 9 procent av hushållen skaffa digibox.
Konsumenternas förtroendeindikator 10/1995-3/2003
Konsumenternas förväntningar på den egna
ekonomin
och Finlands ekonomi om ett år 10/1995-3/2003
Konsumenternas förtroendeindikator i EU-länder,
februari 2003
Indikatoravvikelse från landets medeltal 10/1995-2/2003*
* Räknats på basis av säsongrensade serier
Källa: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey
Results, February 2003
http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/businessandconsumersurveys_en.htm
Källa: Konsumentbarometern 2003, mars. Statistikcentralen