17.4.2003

Förfrågningar: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Marja Ikonen (09) 1734 3480
Ansvarig statistikdirektör: Kari Molnar

Producentpriserna inom industrin sjönk med 1,5 procent på årsnivå

Enligt Statistikcentralen sjönk producentpriserna inom industrin från mars i fjol till mars i år med 1,5 procent. Nedgången berodde främst på att elektronik- och elapparater samt pappersmassa, papper och pappersprodukter blev billigare. Nedgången dämpades av att oljeprodukter samt kemikalier och kemiska produkter blev dyrare.

Exportpriserna sjönk från mars 2002 med 4,0 procent. Nedgången på exportpriserna berodde främst på billigare elektronik- och elapparater, pappersmassa, papper och pappersprodukter samt pälsvaror.

Producentpriserna sjönk i mars

Producentpriserna, med undantag av exportpriserna, sjönk från februari till mars med 0,4 - 0,7 procent. Partipriserna sjönk mest, med 0,7 procent. Prisnedgången berodde främst på biligare elektricitet och råolja.

Exportpriserna steg med 0,1 procent från februari till mars. Stegringen berodde främst på att kemikalier och kemiska produkter samt oljeprodukter blev dyrare.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i mars 2003 (2000=100)

Index Indextal
3/2003
Förändring, %
2/2003 - 3/2003
Förändring, %
3/2002 - 3/2003
Producentprisindex för industrin, totalt 94,0 -0,4 -1,5
Exportprisindex 88,0 0,1 -4,0
Importprisindex 95,1 -0,6 1,4
Basprisindex för hemmamarknadsvaror 99,3 -0,6 1,0
Partiprisindex 98,4 -0,7 0,8

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som används i Finland, då de kommer ut på marknaden. Partiprisindex beskriver förändringar i de skattepliktiga anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindex för hemmamarknadsvaror och partiprisindex inkluderar inhemska varor och varor som importerats.

Källa: Producentprisindex 2003, mars. Statistikcentralen
Mera information i StatFin-statistiktjänsten på Internet under adress statfin.stat.fi