16.5.2003

Förfrågningar: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Marja Ikonen (09) 1734 3480
Ansvarig statistikdirektör: Kari Molnar

Exportpriserna sjönk med 5,8 procent på årsnivå

Enligt Statistikcentralen sjönk exportpriserna med 5,8 procent från april i fjol till april i år. Nedgången berodde speciellt på att elektronik- och elapparater blev 15,2 procent billigare samt att massa, papper och pappersprodukter blev 7,0 procent billigare. Nedgången dämpades av att kemikalier och kemiska produkter blev 8,0 procent dyrare.

Basprisindexet för hemmamarknadsvaror, dvs. de skattefria priserna på de varor som används i Finland, sjönk med 0,6 procent från april i fjol. Detta berodde främst på att elektronik- och elapparater, mineraler samt övriga fortskaffningsmedel blev billigare. Indexnedgången dämpades av att elektricitet, kemikalier och kemiska produkter, byggverksamhet samt bilar blev dyrare.

Importpriserna sjönk i april 1,8 procent

Importpriserna sjönk från mars till april med 1,8 procent. Nedgången berodde främst på att råolja, metallmalmer och oljeprodukter blev billigare.

Exportpriserna sjönk från mars till april med 1,7 procent. Nedgången berodde främst på att elektronik- och elapparater samt oljeprodukter blev billigare. Nedgången av exportpriserna dämpades av att kemikalier och kemiska produkter blev dyrare.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i april 2003 (2000=100)

Index Indextal
4/2003
Förändring, %
3/2003 - 4/2003
Förändring, %
4/2002 - 4/2003
Producentprisindex för industrin, totalt 92,7 -1,4 -3,1
Exportprisindex 86,5 -1,7 -5,8
Importprisindex 93,3 -1,8 -1,4
Basprisindex för hemmamarknadsvaror 98,1 -1,2 -0,6
Partiprisindex 97,1 -1,3 -0,9

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som används i Finland, då de kommer ut på marknaden. Partiprisindex beskriver förändringar i de skattepliktiga anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindex för hemmamarknadsvaror och partiprisindex inkluderar inhemska varor och varor som importerats.

Källa: Producentprisindex 2003, april. Statistikcentralen
Mera information i StatFin-statistiktjänsten på Internet under adress statfin.stat.fi

Meddelandet i PDF-format