30.5.2003

Förfrågningar: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, pertti.kangassalo@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö

Konsumenternas syn på arbetslöshet dystrare

Konsumenternas förtroende för ekonomin fortsatte att gradvis avta i maj. Konsumenternas förtroendeindikator var i maj 8,6, då den i april var 9,6 och ännu i januari 11,9. Konsumenternas syn på ekonomin var annars nästan oförändrad jämfört med föregående månad, men uppskattningarna om arbetslösheten blev klart dystrare. Konsumenterna ansåg att hushållets penningsituation och möjligheter att spara var ypperliga. Uppgifterna grundar sig på Statistikcentralens konsumentbarometer. Mellan den 2 och 20 maj intervjuades 1 582 i Finland bosatta personer för barometern.

Konsumenternas syn på ekonomin i maj 2003

>

cellspacing="0" cellpadding="2"
Maj 2003 nettotal April 2003 nettotal Maj 2002 nettotal Medeltal 10/95-5/03
Konsumenternas förtroendeindikator 8,6 9,6 15,6 13,9
Den egna ekonomiska situationen om 12 mån. jämfört med nuläget 10,4 11,0 11,8 8,5
Hushållets möjligheter att spara under de följande 12 mån. 41,5 38,8 39,9 27,8
Finlands ekonomiska situation om 12 mån. jämfört med nuläget -2,4 -2,5 9,0 8,1
Arbetslösheten om 12 mån. jämfört med nuläget -15,2 -8,7 2,0 11,3
Förändring av konsumentpriser under de närmaste 12 mån., % 1,7 1,6 1,8 1,9
Hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten 29,9 27,8 27,0 22,8
Hur fördelaktigt är det att köpa kapitalvaror vid intervjutidpunkten 33,1 31,6 0,9 18,3
Hur fördelaktigt är det att spara vid intervjutidpunkten 12,8 11,3 17,3 3,0
Hur fördelaktigt är det att ta lån vid intervjutidpunkten 32,7 34,7 24,1 20,3
Frågans nettotal erhålls genom att från de jakande svarens procentandel subtrahera de nekande svarens procentandel. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av fyra nettotal för de kommande 12 månaderna: den egna ekonomin och Finlands ekonomi, hushållens möjligheter att spara samt arbetslösheten. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och 100. En positiv siffra avser en optimistisk syn och en negativ siffra en pessimistisk syn på ekonomin.

I maj trodde 24 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. Något fler, dvs. 29 procent av konsumenterna, tyckte å sin sida att landets ekonomi kommer att försämras. I maj i fjol var motsvarande andelar 35 och 17 procent. I maj litade fortfarande 28 procent av konsumenterna på att deras egen ekonomi blir bättre och bara 9 procent var rädda för att ekonomin blir sämre under ett år.

I maj trodde 48 procent av konsumenterna att arbetslösheten ökar under de 12 följande månaderna och bara 21 procent trodde på lägre arbetslöshet. I april var motsvarande andelar 39 och 24 procent och för ett år sedan 26 och 31 procent. Var tionde sysselsatt antog att arbetslösheten ganska eller mycket sannolikt skulle drabba dem själva inom ett år. Konsumenterna trodde att inflationstakten är 1,7 procent i maj nästa år.

I maj ansåg 73 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att ta lån och 16 procent av hushållen planerade ta lån inom ett år. I maj uppskattade 59 procent av konsumenterna att det är lönsamt att spara. Av hushållen hade 63 procent sparat och rentav 77 procent trodde att de kan spara under de följande 12 månaderna.

I maj ansåg 52 procent av konsumenterna att det var lönsamt att köpa kapitalvaror. Motsvarande andel var i fjol 32 procent. Hushållen hade rikligt med konsumtionsplaner så som inredningsplaner och planer att köpa hushållsmaskiner. Inom ett år tänker 18 procent av hushållen ganska eller mycket säkert köpa bil och 8 procent bostad.

Konsumenternas förtroendeindikator 10/1995-5/2003

kuva

Konsumenternas förväntningar på den egna ekonomin
och Finlands ekonomi om ett år 10/1995-5/2003

kuva

Konsumenternas förtroendeindikator i EU-länderna, april 2003
Indikatoravvikelse från landets medeltal 10/1995-4/2003*

kuva

*Räknat på basis av säsongrensade serier
Källa: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey Results, April 2003 http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/businessandconsumersurveys_en.htm

Källa: Konsumentbarometern 2003, maj. Statistikcentralen


Meddelandet i PDF-format