17.6.2003

Förfrågningar: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Anssi Vuorio (09) 1734 2934
Ansvarig statistikdirektör: Kari Molnar

Exportpriserna sjönk med 5,2 procent

Enligt Statistikcentralen sjönk producentpriserna för industrin med 1,2-5,2 procent på årsnivå. Nedgången tilltog speciellt på grund av att eltekniska produkter blev billigare. Exportpriserna sjönk mest, dvs. med 5,2 procent. Prisutvecklingen var lugnast för de varor som används i Finland, dvs. för basprisindexet för hemmamarknadsvaror.

Nedgången av exportpriserna berodde främst på att eltekniska produkter, massa och papper samt oljeprodukter blev billigare. Indexnedgången dämpades speciellt av att plastämnen samt mät-, kontroll- och navigeringsanordningar blev dyrare.

Importpriserna sjönk från maj i fjol med 3,0 procent. Nedgången påverkades mest av att råolja, elektroniska kretsar, luftfartyg samt övriga metallmalmer blev billigare. Nedgången av indexet dämpades av att bilar och elektricitet blev dyrare från maj i fjol.

Importpriserna sjönk från april med 1,1 procent

Importpriserna sjönk från april till maj med 1,1 procent. Nedgången av indexet berodde främst på att råolja, oljeprodukter, elektroniska kretsar samt baskemikalier blev billigare.

Producentpriserna för industrin sjönk från april till maj med 0,4 procent. Nedgången berodde främst på att oljeprodukter blev billigare.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i maj 2003 (2000=100)

Index Indextal
5/2003
Förändring, %
4/2002 - 5/2003
Förändring, %
5/2002 - 5/2003
Producentprisindex för industrin, totalt 92,3 -0,4 -2,7
Exportprisindex 86,1 -0,5 -5,2
Importprisindex 92,4 -1,1 -3,0
Basprisindex för hemmamarknadsvaror 97,5 -0,6 -1,2
Partiprisindex 96,6 -0,5 -1,3

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Baspris-index för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som används i Finland, då de kommer ut på marknaden. Partiprisindex beskriver förändringar i de skattepliktiga anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindex för hemmamarknadsvaror och partiprisindex inkluderar inhemska varor och varor som importerats.

Källa: Producentprisindex 2003, maj. Statistikcentralen
Mera information i StatFin-statistiktjänsten på Internet under adress statfin.stat.fi

Meddelandet i PDF-format