30.6.2003
Förfrågningar: Pertti Kangassalo (09) 1734
3598, pertti.kangassalo@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö
Konsumenternas förtroende för sin egen ekonomi starkt
Konsumenternas förtroende för ekonomin avtog fortfarande något i juni. Konsumenternas förtroendeindikator var i juni 7,2, dvs. tydligt lägre än det långvariga genomsnittet. I juni blev konsumenternas syn på ekonomin och utvecklingen av arbetslösheten i Finland dystrare. Däremot trodde konsumenterna alltjämt starkt på sin egen ekonomi och på sina möjligheter att spara. Uppgifterna grundar sig på Statistikcentralens konsumentbarometer. Mellan den 2 och 18 juni intervjuades 1 626 i Finland bosatta personer för barometern.
Konsumenternas syn på ekonomin i juni 2003
>
Juni 2003 nettotal | Maj 2003 nettotal | Juni 2002 nettotal | Medeltal 10/95 - 6/03 | |||||
Konsumenternas förtroendeindikator | 7,2 | 8,6 | 14,8 | 13,8 | ||||
Den egna ekonomiska situationen om 12 mån. jämfört med nuläget | 10,7 | 10,4 | 11,8 | 8,5 | ||||
Hushållets möjligheter att spara under de följande 12 mån. | 43,8 | 41,5 | 40,7 | 28,0 | ||||
Finlands ekonomiska situation om 12 mån. jämfört med nuläget | -5,1 | -2,4 | 6,5 | 8,0 | ||||
Arbetslösheten om 12 mån. jämfört med nuläget | -20,6 | -15,2 | 0,3 | 10,9 | ||||
Förändring av konsumentpriser under de närmaste 12 mån., % | 1,5 | 1,7 | 1,6 | 1,9 | ||||
Hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten | 30,4 | 29,9 | 26,4 | 22,9 | ||||
Hur fördelaktigt är det att köpa kapitalvaror vid intervjutidpunkten | 30,3 | 33,1 | -2,1 | 18,5 | ||||
Hur fördelaktigt är det att spara vid intervjutidpunkten | 12,2 | 12,8 | 19,3 | 3,1 | ||||
Hur fördelaktigt är det att ta lån vid intervjutidpunkten | 32,2 | 32,7 | 21,3 | 20,5 | ||||
Frågans nettotal erhålls genom att från de jakande svarens procentandel subtrahera de nekande svarens procentandel. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av fyra nettotal för de kommande 12 månaderna: den egna ekonomin och Finlands ekonomi, arbetslösheten samt hushållens möjligheter att spara. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och 100. En positiv siffra avser en optimistisk syn och en negativ siffra en pessimistisk syn på ekonomin. |
I juni trodde 23 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. Något fler, dvs. 32 procent av konsumenterna, tyckte å sin sida att landets ekonomi kommer att försämras. I juni i fjol var motsvarande andelar 32 och 19 procent. I juni litade 29 procent av konsumenterna på att deras egen ekonomi blir bättre och bara 10 procent var rädda för att ekonomin blir sämre inom ett år.
I juni trodde över hälften av konsumenterna, dvs. 53 procent, att arbetslösheten ökar under det följande året och bara 16 procent trodde på lägre arbetslöshet. För ett år sedan var motsvarande andelar 27 och 28 procent. Bara 8 procent av de sysselsatta antog dock att arbetslösheten ganska eller mycket sannolikt skulle drabba dem själva inom ett år. Konsumenterna trodde att inflationstakten är 1,5 procent i juni nästa år.
Konsumenternas övriga uppfattningar om ekonomin var ungefär oförändrade jämfört med föregående månad. I juni ansåg 72 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att ta lån och 15 procent av hushållen planerade ta lån inom ett år. I juni uppskattade 60 procent av konsumenterna att det är lönsamt att spara. Av hushållen hade 62 procent sparat och 77 procent trodde att de kan spara under de följande 12 månaderna.
I juni ansåg 51 procent av konsumenterna att det var lönsamt att köpa kapitalvaror. För ett år sedan var motsvarande andel 32 procent. Hushållen hade fortsättningsvis rikligt med konsumtionsplaner. Inom ett år tänkte 17 procent av hushållen ganska eller mycket säkert köpa bil och 8 procent bostad.
Konsumenternas förtroendeindikator 10/1995 - 6/2003
Konsumenternas förväntningar på den egna
ekonomin
och Finlands ekonomi om ett år 10/1995 - 6/2003
Konsumenternas förtroendeindikator i EU-länderna,
maj 2003
Indikatoravvikelse från landets medeltal 10/1995 - 5/2003*
*Räknats på basis av säsongrensade serier
Källa: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey
Results, May 2003
http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/businessandconsumersurveys_en.htm
Källa: Konsumentbarometern 2003, juni. Statistikcentralen