17.7.2003

Förfrågningar: Anssi Vuorio (09) 1734 2934
Ansvarig statistikdirektör: Kari Molnar

Exportpriserna sjönk med 5,8 procent

Enligt Statistikcentralen sjönk producentprisindexen med 5,8 - 0,8 procent från juni i fjol till juni i år. Exportpriserna sjönk mest. Prisutvecklingen var lugnast i fråga om de skattefria priserna på varor som används i Finland, dvs. basprisindexet för hemmamarknadsvaror.

Exportpriserna sjönk med 5,8 procent från juni i fjol. Nedgången berodde främst på att elektroniska och eltekniska produkter samt massa och papper blev billigare. Prisnedgången dämpades av att medicinsk utrustning, precisionsinstrument och optiska instrument blev dyrare.

Basprisindexet för hemmamarknadsvaror sjönk med 0,8 procent från juni i fjol. Nedgången påverkades mest av att elektroniska och eltekniska produkter blev billigare. Indexsänkningen dämpades emellertid av att elenergin blev dyrare.

Importpriserna steg med 0,3 procent

Importpriserna steg med 0,3 procent från maj till juni. Den viktigaste orsaken var att råoljan blev dyrare.

Exportpriserna sjönk i juni med 0,6 procent. Den största orsaken var att plastämnen, papper och kartong, järn, stål och järnanrikningar samt pälsar blev billigare. Indexnedgången dämpades å andra sidan av att elektroniska och eltekniska produkter blev dyrare.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i juni 2003

Index
(2000=100)
Indextal
6/2003
Förändring, %
5/2003-6/2003
Förändring, %
6/2002-6/2003
Producentprisindex för industrin, totalt 92,0 -0,3 -3,0
Exportprisindex 85,6 -0,6 -5,8
Importprisindex 92,7 0,3 -2,3
Basprisindex för hemmamarknadsvaror 97,7 0,2 -0,8
Partiprisindex 96,7 0,1 -1,0

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som används i Finland, då de kommer ut på marknaden. Partiprisindex beskriver förändringar i de skattepliktiga anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindex för hemmamarknadsvaror och partiprisindex inkluderar inhemska varor och varor som importerats.

Källa: Producentprisindex 2003, juni. Statistikcentralen
Mera information i StatFin-statistiktjänsten på Internet under adress statfin.stat.fi

Meddelandet i PDF-format