8.9.2003

Förfrågningar: Tuomas Rothovius (09) 1734 3360, kansantalous.suhdanteet@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö

Bruttonationalprodukten ökade under årets andra kvartal

Volymen av bruttonationalprodukten ökade under april-juni med 0,6 procent från föregående kvartal. Jämfört med andra kvartalet år 2002 var bruttonationalprodukten 0,7 procent större. Under januari-mars ökade bruttonationalprodukten enligt de justerade uppgifterna med 1,8 procent jämfört med motsvarande period i fjol och bruttonationalprodukten under det första halvåret var totalt 1,3 procent större än för ett år sedan. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens preliminära uppgifter om nationalräkenskaper.

Bruttonationalprodukten till marknadspriser kvartalsvis till 2000 års priser

kuva

Utvecklingen inom samhällsekonomin har blivit långsammare på grund av mindre investeringar. Den blygsamma tillväxten har därmed vilat på hushållen. Under april-juni minskade investeringarna med nästan 6 procent från året innan. Exportvolymen ökade inte och importen minskade med 2 procent. Hushållens konsumtionsutgifter ökade med närmare 4 procent. Hushållen köpte fortfarande framför allt rikligt med kapitalvaror, såsom bilar.

Tillväxten inom servicenäringarna var 1 procent och inom primärproduktionen uppgick tillväxten till 6 procent tack vare ökad skogsavverkning. Produktionen inom förädlingsnäringarna minskade med 2 procent från i fjol. Inom metallindustrin minskade produktionen med 5 procent under årets andra kvartal, medan produktionen inom trä- och pappersindustrin ökade med 2 procent. Byggverksamheten minskade med 3 procent, bara bostadsbyggandet ökade jämfört med året innan.

Lönesumman inom samhällsekonomin var under april-juni 3,3 procent större än året innan. Verksamhetsöverskottet, som i affärsbokföringen grovt sett motsvaras av rörelsevinst, och hushållens företagarinkomster, minskade under motsvarande period med en procent.

Enligt de förhandsberäkningar som Europeiska unionens statistikverk Eurostat gjort ökade bruttonationalprodukten under det andra kvartalet inom EU-området med 0,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Jämfört med det första kvartalet var bruttonationalprodukten däremot oförändrad.

Efterfrågan och utbud inom samhällsekonomin 2003, 2:a kvartalet, de procentuella volymförändringarna från motsvarande kvartal året innan och från föregående kvartal

Förändring från motsvarande
kvartal året innan, %
Förändring från
föregående kvartal, %
Bruttonationalprodukt +0,7 +0,6
Import -1,6 -0,5
Export +0,3 +2,5
Konsumtion +2,8 +0,7
Investeringar -5,6 -2,2

Bruttonationalprodukten omfattar alla varor och tjänster som producerats under perioden. Volymförändringen av bruttonationalprodukten avser det värde från vilket inverkan av det försämrade penningvärdet, dvs. inflationen, eliminerats. Förändringen från det föregående kvartalet räknas på basis av säsongrensade uppgifter.

Från den säsongrensade bruttonationalprodukten har man slopat den regelbundna fluktuation under året som beror t.ex. på semesterperioder eller på väderleken under årstiden. De säsongrensade serierna preciseras i och med nya observationer. Man bör ställa sig försiktig speciellt till uppgifterna om det senaste kvartalet, eftersom de nya observationerna i synnerhet i vändpunkterna inom ekonomin kan ändra de säsongrensade uppgifterna avsevärt.

Också uppgifterna om de föregående kvartalen justeras för att vara förenliga med nya och specifikare uppgifter som man får tillgång till. De uppgifter som gäller hela året justeras för att hela tiden motsvara de senaste uppgifterna i årsräkenskaperna. De slutliga uppgifterna publiceras med ungefär två års eftersläpning.

Källor: Nationalräkenskaper 2003, 2:a kvartalet. Statistikcentralen

Meddelandet i PDF-format