17.9.2003

Förfrågningar: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Anssi Vuorio (09) 1734 2934
Ansvarig statistikdirektör: Kari Molnar

Exportpriserna sjönk med 4,3 procent på årsnivå

Enligt Statistikcentralen sjönk exportpriserna med 4,3 procent från augusti i fjol till augusti i år. Nedgången berodde speciellt på att elektroniska och eltekniska produkter, massa och papper samt sågvara och träprodukter blev billigare. Indexnedgången dämpades av att mät- och kontrollutrustning samt navigeringsapparater, andra specialmaskiner samt elmotorer och transformatorer blev dyrare.

Partipriserna sjönk med 0,1 procent på årsnivå. Nedgången av partipriserna påverkades mest av att elektroniska och eltekniska produkter samt massa och papper blev billigare. Indexnedgången dämpades främst av att elektricitet, råolja och oljeprodukter blev dyrare.

Importpriserna steg med 0,6 procent i augusti

Enligt Statistikcentralen steg importpriserna med 0,6 procent från juli till augusti. Stegringen berodde i huvudsak på att råolja, förädlade metallprodukter samt metallmalmer blev dyrare.

Exportpriserna steg från juli till augusti med 0,4 procent. Stegringen berodde främst på att oljeprodukter, papper och kartong samt övriga färgmetaller blev dyrare.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i augusti 2003

Index
(2000=100)
Indextal
8/2003
Förändring, %
7/2003 - 8/2003
Förändring, %
8/2002 - 8/2003
Producentprisindex för industrin, totalt 92,3 0,2 -2,1
Exportprisindex 85,8 0,4 -4,3
Importprisindex 93,6 0,6 0,1
Basprisindex för hemmamarknadsvaror 98,3 0,3 0,1
Partiprisindex 97,2 0,3 -1,0

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som används i Finland, då de kommer ut på marknaden. Partiprisindex beskriver förändringar i de skattepliktiga anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindex för hemmamarknadsvaror och partiprisindex inkluderar inhemska varor och varor som importerats.

Källa: Producentprisindex 2003, augusti. Statistikcentralen
Mera information i StatFin-statistiktjänsten på Internet under adress statfin.stat.fi

Meddelandet i PDF-format