31.10.2003

Förfrågningar: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, pertti.kangassalo@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö

Konsumenternas förtroendeindikator 11,1 i oktober

Konsumenternas förtroende för ekonomin fortsatte gradvis att öka i oktober. Konsumenternas förtroendeindikator var i oktober 11,1, då den i september var 10,4 och för ett år sedan 7,8. Konsumenterna hade allt starkare förtroende för framtiden av sin egen ekonomi. Däremot var uppskattningarna om Finlands ekonomi och arbetslöshet alltjämt rätt dystra. Uppgifterna grundar sig på Statistikcentralens konsumentbarometer. Barometern bygger på intervjuer som mellan den 1 och 21 oktober gjordes med 1 613 personer som är bosatta i Finland.

Konsumenternas syn på ekonomin i oktober 2003

>

cellspacing="0" cellpadding="2"
Oktober 2003 nettotal September 2003 nettotal Oktober 2002 nettotal Medeltal
10/95-10/03
Konsumenternas förtroendeindikator 11,1 10,4 7,8 13,7
Den egna ekonomiska situationen om 12 mån. jämfört med nuläget 11,0 10,6 8,3 8,6
Hushållets möjligheter att spara under de följande 12 mån. 45,2 43,2 34,7 28,7
Finlands ekonomiska situation om 12 mån. jämfört med nuläget 3,9 5,0 1,7 7,7
Arbetslösheten om 12 mån. jämfört med nuläget -15,8 -17,1 -13,4 9,8
Förändring av konsumentpriser under de närmaste 12 mån., % 1,9 1,8 1,6 1,9
Hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten 30,3 28,1 26,1 23,2
Hur fördelaktigt är det att köpa kapitalvaror vid intervjutidpunkten 32,5 31,7 7,9 19,1
Hur fördelaktigt är det att spara vid intervjutidpunkten 12,8 10,6 13,9 3,5
Hur fördelaktigt är det att ta lån vid intervjutidpunkten 34,1 30,6 25,6 21,0
Nettotalet erhålls genom att den procentuella andelen nekande svar viktas och subtraheras från den procentuella andelen jakande svar på en fråga. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av fyra nettotal för de kommande 12 månaderna: den egna ekonomin och Finlands ekonomi, arbetslösheten och hushållens möjligheter att spara. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och 100. En positiv siffra avser en optimistisk syn och en negativ siffra en pessimistisk syn på ekonomin.

I oktober trodde 32 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. 23 procent av konsumenterna bedömde för sin del att landets ekonomi kommer att för-sämras. 29 procent av konsumenterna litade på att deras egen ekonomi blir bättre och bara 10 procent var rädda för att ekonomin blir sämre under det kommande året.

I oktober trodde 48 procent av konsumenterna att arbetslösheten ökar under det följande året och bara 19 procent trodde på lägre arbetslöshet. Var tionde sysselsatt antog att de ganska eller mycket sannolikt skulle drabbas av arbetslöshet inom ett år. Konsumenterna trodde att inflationstakten är 1,9 procent i oktober nästa år.

I oktober ansåg 75 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att ta lån och 14 procent av hushållen planerade ta lån inom ett år. I oktober ansåg 60 procent av hushållen att det är lönsamt att spara. Av hus-hållen hade 63 procent sparat och 78 procent trodde att de kan spara under de följande 12 månaderna. Förutom bankkonton placeras besparingar allt mer i olika försäkringar.

I oktober ansåg 55 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att köpa kapitalvaror. För ett år sedan var motsvarande andel 36 procent. Hushållen hade många olika slags konsumtionsplaner. Inom ett år tänkte 21 procent av hushållen ganska eller mycket säkert köpa bil och 7 procent tänkte köpa bostad.

Konsumenternas förtroendeindikator 10/1995-10/2003

kuva

Konsumenternas förväntningar på den egna ekonomin
och Finlands ekonomi om ett år 10/1995-10/2003

kuva

Konsumenternas förtroendeindikator i EU-länderna, september 2003
Indikatoravvikelse från landets medeltal 10/1995-9/2003*

kuva

*räknat på basis av säsongrensade serier; Luxemburgs medeltal för perioden 1/2002-

Källa: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey Results, September 2003 http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/businessandconsumersurveys_en.htm

Källa: Konsumentbarometern 2003, oktober. Statistikcentralen


Meddelandet i PDF-format