17.11.2003

Förfrågningar: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Anssi Vuorio (09) 1734 2934
Ansvarig statistikdirektör: Kari Molnar

Exportpriserna sjönk med 3,8 procent på årsnivå

Enligt Statistikcentralen sjönk exportpriserna med 3,8 procent från oktober i fjol till oktober i år. Nedgången berodde speciellt på att elektroniska och eltekniska produkter samt massa, papper och pappersprodukter blev billigare. Indexnedgången dämpades av att elmotorer och transformatorer, övriga metaller, mät- och kontrollutrustning samt navigeringsapparater blev dyrare.

Producentpriserna för industrin sjönk på årsnivå med 2,0 procent. Den största orsaken till indexnedgången var att elektroniska och eltekniska produkter, massa, papper och pappersprodukter samt oljeprodukter blev billigare. Priserna på investeringsvaror sjönk med 4,2 procent från oktober året innan.

Importpriserna steg med 0,5 procent i oktober

Importpriserna steg med 0,5 procent från september till oktober. Stegringen berodde till största delen på att råolja och övriga metallmalmer blev dyrare. Priserna på energiprodukter steg i oktober med 0,6 procent och priserna på råmaterial och produktionsvaror med 0,7 procent. Indexstegringen dämpades särskilt av att elektroniska och eltekniska produkter blev billigare.

Exportpriserna steg från september till oktober med 0,1 procent. Stegringen berodde främst på att energiprodukter samt råmaterial blev dyrare. Priserna på investeringsvaror sjönk med 0,2 procent, priserna på kapitalvaror med 0,1 procent och priserna på övriga konsumtionsvaror med 0,1 procent.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i oktober 2003

Index
(2000=100)
Indextal
10/2003
Förändring, %
9/2003 - 10/2003
Förändring, %
10/2002 - 10/2003
Producentprisindex för industrin, totalt 92,2 0,2 -2,0
Exportprisindex 85,9 0,1 -3,8
Importprisindex 93,5 0,5 -1,3
Basprisindex för hemmamarknadsvaror 98,1 0,2 -0,6
Partiprisindex 97,0 0,3 -0,9

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindexet för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av de skattefria priserna på varor som används i Finland, då de kommer ut på marknaden. Partiprisindexet beskriver förändringar i de skattepliktiga anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindexet för hemmamarknadsvaror och partiprisindexet inkluderar inhemska varor och varor som importerats.

Källa: Producentprisindex 2003, oktober. Statistikcentralen
Mera information i StatFin-statistiktjänsten på Internet under adress statfin.stat.fi

Meddelandet i PDF-format