16.12.2003

Sysselsättning och arbetslöshet i november 2003

- Antalet sysselsatta 18 000 mindre än för ett år sedan
- Det relativa sysselsättningstalet 65,9 procent
- Antalet arbetslösa nästan det samma som för ett år sedan
- Det relativa arbetslöshetstalet 8,2 procent, 208 000 personer arbetslösa
- 18 000 nya lediga arbetsplatser inom arbetsförmedlingen

Enligt Statistikcentralens arbetskraftsundersökning minskade antalet sysselsatta i november med 18 000 personer och antalet arbetslösa med 2 000 jämfört med november året innan. Volymen av arbetskraften var således 20 000 mindre än föregående år. Antalet personer i arbetsför ålder ökade under året med 11 000. Utanför arbetskraften fanns det i november totalt 31 000 fler personer än i november 2002. Arbetskraftens andel av befolkningen i arbetsför ålder sjönk med 0,7 procentenheter till 64,2 procent.

Antalet företagare ökade, medan antalet löntagare sjönk från året innan. Antalet löntagare med fortlöpande heltidsarbete minskade med 5 000 personer. Antalet anställningsförhållanden på deltid var 16 000 mindre än året innan. Jämfört med november i fjol ökade sysselsättningen inom samfärdseln och handeln. Antalet arbetsplatser minskade inom industrin, hotell- och restaurangverksamheten, jordbruket samt sociala tjänster. Antalet arbetsplatser minskade inom Södra Finlands och Västra Finlands län.

Det relativa sysselsättningstalet, dvs. andelen sysselsatta av alla 15 - 64-åringar, var i november 65,9 procent, dvs. 0,6 procentenheter lägre än året innan. Det relativa sysselsättningstalet för kvinnor sjönk med en procentenhet till 64,3 procent. Det relativa sysselsättningstalet för män sjönk med 0,3 procentenheter och var 67,4 procent. Det säsongrensade relativa sysselsättningstalet var 67,0 procent.

Förändringar i sysselsättningen 11/2002 - 11/2003, tusen personer

I arbetskraftsutbildning 35 37 -4,0
I arbetspraktik, arbetsalternering 23 19 20,6
Nya lediga arbetsplatser vid arbetskraftsbyråerna 18 17 2,3
Kolumnen Förändring bygger på oavrundade tal
1 Statistikförda enligt Internationella Arbetsorganisationen ILO:s rekommendation
2 procentenheter

Enligt arbetskraftsundersökningen fanns det i november 208 000 arbetslösa, dvs. 2 000 färre än i november i fjol. Förändringen ryms inom felmarginalen (± 14 000). Det relativa arbetslöshetstalet var 8,2 procent, det samma som året innan. Det säsongrensade relativa arbetslöshetstalet var 8,9 procent. Det relativa arbetslöshetstalet för män var 8,3 procent och för kvinnor 8,2 procent. Det relativa arbetslöshetstalet bland unga, dvs. 15 - 24-åringar, var 19,8 procent, då det i november året innan var 19,3 procent. Det säsongrensade relativa arbetslöshetstalet för unga var 22,3 procent. Det relativa arbetslöshetstalet var lägst i Södra Finlands län, 6,8 procent, och högst i Lapplands län, 11,6 procent. Bland näringsgrenarna var det relativa arbetslöshetstalet högst inom byggverksamheten, 8,1 procent.

Enligt arbetskraftsundersökningen fanns det under januari-november i år i medeltal 2 368 000 sysselsatta, dvs. 8 000 färre än under motsvarande period i fjol. Antalet arbetslösa var för sin del 237 000, dvs. 3 000 mindre än under januari-november 2002. Det relativa sysselsättningstalet för januari-november var 67,4 procent, dvs. 0,4 procentenheter lägre än året innan.

I slutet av november 2003 fanns det vid arbetskraftsbyråerna totalt 277 000 personer som statistikfördes som arbetslösa arbetssökande enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa och bestämmelserna om arbetsförmedling. Jämfört med november i fjol minskade antalet arbetslösa arbetssökande med omkring 1 000 personer. Arbetslösheten ökade från året innan inom sex TE-centralers områden och minskade alltjämt inom nio TE-centralers områden. Antalet arbetslösa som sysselsatts med arbetskraftspolitiska åtgärder ökade med 1 000 från november i fjol. Åtgärderna gällde 3,8 procent av arbetskraften. Det fanns 31 000 arbetslösa arbetssökande som inte fyllt 25 år registrerade vid arbetskraftsbyråerna. Antalet var det samma som i november i fjol. I november anmäldes 18 000 nya lediga arbetsplatser till arbetskraftsbyråerna, dvs. tusen fler än i november året innan.

Skillnader mellan arbetskraftsundersökningen och arbetsförmedlingsstatistiken

Sysselsättningsläget följs varje månad upp med hjälp av både Statistikcentralens urvalsbaserade arbetskraftsundersökning och arbetsministeriets registerbaserade arbetsförmedlingsstatistik. Arbetsförmedlingsstatistiken beskriver situationen månadens sista vardag. Uppgifterna i arbetskraftsundersökningen samlas in för alla veckor i månaden.

Arbetskraftsundersökningen följer Internationella arbetsorganisationen ILO:s rekommendationer för statistikföring och den praxis som förutsätts av Europeiska unionens statistikbyrå Eurostat. Enligt dessa statistikförs en person som arbetslös om han/hon fyllt 15 år och är utan arbete samt under de senaste fyra veckorna aktivt har sökt arbete och är disponibel för arbete inom två veckor. Arbetsförmedlingsstatistiken bygger på lagstiftning och administrativa bestämmelser.

Grunderna för statistikföring av arbetslöshet i arbetskraftsundersökningen avviker från de statistikgrunder som tillämpas i arbetsförmedlingsstatistiken i fråga om hur aktivt den arbetslösa söker arbete och i vilken mån han/hon står till arbetsmarknadens förfogande. De arbetslösa arbetssökande som senast kontaktat arbetskraftsbyrån för fler än fyra veckor sedan och som inte heller sökt arbete på något annat sätt, statistikförs i arbetskraftsundersökningen i allmänhet som latent arbetssökande. Heltidsstuderande kan i arbetskraftsundersökningen registreras som arbetslösa, om de uppfyller ILO:s rekommendationer, medan de i arbetsförmedlingsstatistiken inte godkänns som arbetslösa under terminerna. Av dessa orsaker kan antalet arbetslösa arbetssökande avvika från antalet arbetslösa räknat enligt ILO:s rekommendationer. Skillnaden mellan Statistikcentralens och arbetsministeriets uppgifter om arbetslöshet var i november ungefär den samma som i november i fjol. Skillnaderna under den senaste tiden presenteras på Internetadressen http://www.tilastokeskus.fi/tk/el/tyoll08s.html.

De siffror som bygger på arbetskraftsundersökningen omfattar slumpmässig variation som föranleds av urvalet. Exempelvis är det relativa arbetslöshetstalets konfidensintervall på 95 procent, dvs. felmarginalen, ungefär ± 0,5 procentenheter. Konfidensintervallet för antalet arbetslösa är ungefär ± 14 000 personer.

Förfrågningar:
Statistikcentralen: Pekka Tossavainen (09) 1734 3517, Kalle Sinivuori (09) 1734 3524, Salme Kiiski (09) 1734 3230, Veli Rajaniemi (09) 1734 3434; e-post:
tyovoima.tilastokeskus@tilastokeskus.fi;
Internet:
http://www.tilastokeskus.fi/tk/el/tyoll.html ; http://www.stat.fi/tk/tp/verkkokoulu/ktk/tvt/index.html
Arbetsministeriet: Oiva Lönnberg (09) 16 8048, Internet
De färskaste säsongutjämnade arbetslöshetsuppgifter som EU publicerat finns på adressen:

Meddelandet i PDF-format