17.12.2003

Förfrågningar: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Anssi Vuorio (09) 1734 2934
Ansvarig statistikdirektör: Kari Molnar

Producentpriserna för industrin sjönk med 1,6 procent på årsnivå

Enligt Statistikcentralen sjönk producentpriserna för industrin med 1,6 procent från november i fjol till november i år. Nedgången av totalindexet berodde speciellt på att elektroniska och eltekniska produkter, massa, papper och pappersprodukter samt sågvirke och träprodukter blev billigare. Indexnedgången dämpades av att elektriciteten blev dyrare.

Exportpriserna sjönk med 3,3 procent från november i fjol. Priserna på elektroniska och eltekniska produkter sjönk med 6,4 procent, priserna på pappers- och kartongprodukter med 12,6 procent och priserna på sågvirke och träprodukter med 4,7 procent. Prisnedgången dämpades speciellt av att andra än järnmetaller blev 8,2 procent dyrare.

Exportpriserna sjönk med 0,1 procent i november

Exportpriserna sjönk med 0,1 procent från oktober till november. Nedgången berodde speciellt på att elmotorer och transformatorer samt sågat och hyvlat virke blev billigare. Nedgången dämpades av att basmetallerna blev dyrare.

Importpriserna på energiprodukter sjönk från oktober till november med 1,6 procent. Importpriserna på råmaterial och produktionsvaror steg för sin del med 0,4 procent och importpriserna på kapitalvaror med 0,3 procent.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i november 2003

Index
(2000=100)
Indextal
11/2003
Förändring, %
10/2003 - 11/2003
Förändring, %
11/2002 - 11/2003
Producentprisindex för industrin, totalt 92,5 0,2 -1,6
Exportprisindex 85,9 -0,1 -3,3
Importprisindex 93,4 0 -0,1
Basprisindex för hemmamarknadsvaror 98,3 0,2 -0,2
Partiprisindex 97,2 0,2 -0,3

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindexet för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av de skattefria priserna på varor som används i Finland, då de kommer ut på marknaden. Partiprisindexet beskriver förändringar i de skattepliktiga anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindexet för hemmamarknadsvaror och partiprisindexet inkluderar inhemska varor och varor som importerats.

Källa: Producentprisindex 2003, november. Statistikcentralen
Mera information i StatFin-statistiktjänsten på Internet under adress statfin.stat.fi

Meddelandet i PDF-format