29.3.2004
Förfrågningar: Pertti Kangassalo (09) 1734
3598, pertti.kangassalo@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö
Konsumenternas tro på den egna ekonomin rekordartad
Konsumenternas förtroendeindikator, som sammanfattar den ekonomiska stämningen, var i mars 12,8, dvs. något högre än för en månad eller ett år sedan. Förtroendeindikatorns samtliga fyra delfaktorer förbättrades från februari, i synnerhet ökade konsumenternas förtroende för den egna ekonomins framtid. Uppgifterna grundar sig på Statistikcentralens konsumentbarometer. Barometern bygger på intervjuer som mellan den 1 och 18 mars gjordes med 1 651 personer, som är bosatta i Finland.
Konsumenternas syn på ekonomin i mars 2004
>
Mars 2004 nettotal | Februari 2004 nettotal | Mars 2003 nettotal | Medeltal 10/95-3/04 |
|||||
Konsumenternas förtroendeindikator | 12,8 | 11,1 | 10,1 | 13,6 | ||||
Den egna ekonomiska situationen om 12 mån. jämfört med nuläget | 13,1 | 11,1 | 10,9 | 8,7 | ||||
Hushållets möjligheter att spara under de följande 12 mån. | 45,5 | 43,4 | 42,5 | 29,4 | ||||
Finlands ekonomiska situation om 12 mån. jämfört med nuläget | 7,2 | 6,7 | -4,6 | 7,7 | ||||
Arbetslösheten om 12 mån. jämfört med nuläget | -14,5 | -16,7 | -8,3 | 8,4 | ||||
Inflationen om 12 mån., % | 1,6 | 1,8 | 2,1 | 1,9 | ||||
Hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten | 29,6 | 29,9 | 28,2 | 23,5 | ||||
Hur fördelaktigt är det att köpa kapitalvaror vid intervjutidpunkten | 27,7 | 33,8 | 28,2 | 19,6 | ||||
Hur fördelaktigt är det att spara vid intervjutidpunkten | 12,5 | 10,2 | 12,1 | 3,9 | ||||
Hur fördelaktigt är det att ta lån vid intervjutidpunkten | 30,2 | 29,4 | 32,7 | 21,4 | ||||
Nettotalet erhålls genom att den procentuella andelen nekande svar viktas och subtraheras från den procentuella andelen jakande svar på en fråga. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av fyra nettotal för de kommande 12 månaderna: den egna ekonomin och Finlands ekonomi, arbetslösheten och hushållens möjligheter att spara. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och 100. En positiv siffra avser en optimistisk syn och en negativ siffra en pessimistisk syn på ekonomin. |
I mars trodde 33 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. 18 procent av konsumenterna bedömde för sin del att landets ekonomi kommer att försämras. Motsvarande andelar var i mars i fjol 21 och 29 procent. 31 procent av konsumenterna litade på att deras egen ekonomi blir bättre och bara 9 procent var rädda för att ekonomin blir sämre under det kommande året. Synpunkterna på den egna ekonomin var på rekordnivå, dvs. lika ljusa som i februari år 2000.
I mars trodde 46 procent av konsumenterna att arbetslösheten ökar under det följande året och 20 procent trodde på lägre arbetslöshet. 15 procent av de sysselsatta antog att risken för arbetslöshet hade ökat för deras egen del, men bara drygt 2 procent var rädda att säkert bli arbetslösa inom ett år. Konsumenterna trodde att konsumentpriserna kommer att öka med 1,6 procent under det följande året.
I mars ansåg 50 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att köpa kapitalvaror. Månaden innan var motsvarande andel 54 procent. Hushållen planerade fortsättningsvis anskaffning av speciellt hemelektronik och utlandsresor. Inom ett år tänkte 17 procent av hushållen ganska eller mycket säkert köpa bil och 7 procent tänkte köpa bostad.
Synpunkterna på att ta lån och att spara var i mars ungefär oförändrade. I mars ansåg 73 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att ta lån och 15 procent av hushållen planerade att ta lån under de följande 12 månaderna. 60 procent av konsumenterna ansåg i mars att det är lönsamt att spara. Av hushållen hade 62 procent sparat och 77 procent trodde att de kan spara under det följande året.
Konsumenternas förtroendeindikator 10/1995-3/2004
Konsumenternas förväntningar på den egna
ekonomin
och Finlands ekonomi om ett år 10/1995-3/2004
Konsumenternas förtroendeindikator i EU-länderna,
februari 2004
Indikatoravvikelse från landets medeltal 10/1995-2/2004*
*räknat på basis av säsongrensade serier;
Luxemburgs medeltal för perioden 1/2002-2/2004; uppgift om
Frankrike saknas på grund av att serien brutits.
Källa: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey
Results, February 2004
http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/businessandconsumersurveys_en.htm
Källa: Konsumentbarometern 2004, mars. Statistikcentralen