27.5.2004

Förfrågningar: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, pertti.kangassalo@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö

Konsumenterna litar på sina möjligheter att spara

Konsumenternas tro på ekonomin blev fortfarande starkare i maj. Konsumenternas förtroendeindikator var i maj 13,5, dvs. på samma nivå som dess långvariga medeltal och tydligt högre än för ett år sedan. Av förtroendeindikatorns fyra delfaktorer blev uppskattningarna av möjligheterna att spara tydligt bättre jämfört med april, men syn på den egna ekonomin, utvecklingen av arbetslöshet och i synnerhet syn på Finlands ekonomi blev svagare. Uppgifterna grundar sig på Statistikcentralens konsumentbarometer. Barometern bygger på intervjuer som mellan den 3 och 18 maj gjordes med 1 584 personer, som är bosatta i Finland.

Konsumenternas syn på ekonomin i maj 2004

>

cellspacing="0" cellpadding="2"
Maj 2004 nettotal April 2004 nettotal Maj 2003 nettotal Medeltal
10/95 - 5/04
Konsumenternas förtroendeindikator 13,5 13,0 8,6 13,6
Den egna ekonomiska situationen om 12 mån. jämfört med nuläget 10,7 11,2 10,4 8,8
Hushållets möjligheter att spara under de följande 12 mån. 47,0 40,7 41,5 29,7
Finlands ekonomiska situation om 12 mån. jämfört med nuläget 5,7 8,1 -2,4 7,7
Arbetslösheten om 12 mån. jämfört med nuläget -9,5 -8,1 -15,2 8,1
Inflationen om 12 mån., % 2,0 1,6 1,7 1,9
Risken för egen arbetslöshet vid intervjutidpunkten 3,4 2,3 .. ..
Hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten 30,7 29,7 29,9 23,7
Hur fördelaktigt är det att köpa kapitalvaror vid intervjutidpunkten 27,2 32,8 33,1 19,8
Hur fördelaktigt är det att spara vid intervjutidpunkten 15,0 13,3 12,8 4,1
Hur fördelaktigt är det att ta lån vid intervjutidpunkten 29,6 35,7 32,7 21,6
Nettotalet erhålls genom att den procentuella andelen nekande svar viktas och subtraheras från den procentuella andelen jakande svar på en fråga. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av fyra nettotal för de kommande 12 månaderna: den egna ekonomin och Finlands ekonomi, arbetslösheten och hushållens möjligheter att spara. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och 100. En positiv siffra avser en optimistisk syn och en negativ siffra en pessimistisk syn på ekonomin.

I maj trodde 30 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. 19 procent av konsumenterna bedömde för sin del att landets ekonomi försämras. Motsvarande andelar var i maj i fjol 24 och 29 procent. I maj litade 27 procent av konsumenterna på att deras egen ekonomi blir bättre och bara 10 procent var rädda för att ekonomin blir sämre under det kommande året.

I maj trodde 39 procent av konsumenterna att arbetslösheten ökar under det följande året och 22 procent trodde på lägre arbetslöshet. Motsvarande andelar var för ett år sedan 48 och 21 procent. 13 procent av de sysselsatta antog att risken för arbetslöshet hade ökat för deras egen del under de senaste månaderna, men något fler dvs. 16 procent antog att risken hade minskat. Konsumenterna trodde att ökningen av konsumentpriserna stiger till 2 procent under det följande året.

I maj ansåg 72 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att ta lån och 14 procent av hushållen planerade ta lån under de följande 12 månaderna. 62 procent av konsumenterna ansåg att det är lönsamt att spara. Av hushållen hade 63 procent sparat och rekordartade 79 procent trodde att de kan spara under det följande året.

I maj ansåg 51 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att köpa kapitalvaror. Hushållen planerade att skaffa speciellt hemelektronik och resor utomlands. Inom ett år tänkte 18 procent av hushållen ganska eller mycket säkert köpa bil och 9 procent tänkte köpa bostad.

Konsumenternas förtroendeindikator 10/1995-5/2004

kuva

Konsumenternas förväntningar på den egna ekonomin
och Finlands ekonomi om ett år 10/1995-5/2004

kuva

Konsumenternas förtroendeindikator i EU-länderna, april 2004
Indikatoravvikelse från landets medeltal 10/1995-4/2004*

kuva

*räknat på basis av säsongrensade serier; Luxemburgs medeltal för perioden 1/2002-4/2004; uppgift om Frankrike saknas på grund av att serien brutits.
Källa: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey Results, April 2004 http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/businessandconsumersurveys_en.htm

Källa: Konsumentbarometern 2004, maj. Statistikcentralen


Meddelandet i PDF-format