28.6.2004

Förfrågningar: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, pertti.kangassalo@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö

Konsumenternas tro på ekonomin stärktes alltjämt i juni

Konsumenternas förtroendeindikator, som mäter konsumenternas ekonomiska förväntningar, var i juni 14,3, dvs. något högre än i maj och tydligt högre än för ett år sedan. Av förtroendeindikatorns fyra delfaktorer blev uppskattningarna av möjligheterna att spara bättre jämfört med maj och synen på den egna ekonomin, Finlands ekonomi och utvecklingen av arbetslöshet var något så när oförändrad. Uppgifterna grundar sig på Statistikcentralens konsumentbarometer. Barometern bygger på intervjuer som mellan den 1 och 17 juni gjordes med 1 589 personer bosatta i Finland.

Konsumenternas syn på ekonomin i juni 2004

>

cellspacing="0" cellpadding="2"
Juni 2004 nettotal Maj 2004 nettotal Juni 2003 nettotal Medeltal
10/95-6/04
Konsumenternas förtroendeindikator 14,3 13,5 7,2 13,6
Den egna ekonomiska situationen om 12 mån. jämfört med nuläget 10,4 10,7 10,7 8,8
Hushållets möjligheter att spara under de följande 12 mån. 49,8 47,0 43,8 29,9
Finlands ekonomiska situation om 12 mån. jämfört med nuläget 5,9 5,7 -5,1 7,7
Arbetslösheten om 12 mån. jämfört med nuläget -8,9 -9,5 -20,6 7,9
Inflationen om 12 mån., % 1,8 2,0 1,5 1,9
Risken för egen arbetslöshet vid intervjutidpunkten 5,2 3,4 .. ..
Hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten 31,1 30,7 30,4 23,7
Hur fördelaktigt är det att köpa kapitalvaror vid intervjutidpunkten 28,8 27,2 30,3 19,9
Hur fördelaktigt är det att spara vid intervjutidpunkten 13,7 15,0 12,2 4,2
Hur fördelaktigt är det att ta lån vid intervjutidpunkten 26,3 29,6 32,2 21,7
Nettotalet erhålls genom att den procentuella andelen nekande svar viktas och subtraheras från den procentuella andelen jakande svar på en fråga. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av fyra nettotal för de kommande 12 månaderna: den egna ekonomin och Finlands ekonomi, arbetslösheten och hushållens möjligheter att spara. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och 100. En positiv siffra innebär en optimistisk syn och en negativ siffra en pessimistisk syn på ekonomin.

I juni trodde 31 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. 19 procent av konsumenterna bedömde för sin del att landets ekonomi försämras. Motsvarande andelar var i juni i fjol 23 och 32 procent. I juni litade 27 procent av konsumenterna på att deras egen ekonomi blir bättre och bara 9 procent var rädda för att ekonomin blir sämre under det kommande året.

I juni trodde 38 procent av konsumenterna att arbetslösheten ökar under det följande året och 22 procent trodde på lägre arbetslöshet. Motsvarande andelar var för ett år sedan 53 och 16 procent. 14 procent av de sysselsatta antog att risken för arbetslöshet hade ökat för deras egen del, men något fler, dvs. 17 procent antog åter att risken hade minskat under de senaste månaderna. Konsumenterna trodde att konsumentpriserna ökar med 1,8 procent under det följande året.

I juni ansåg 70 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att ta lån och 16 procent av hushållen planerade ta lån under de följande 12 månaderna. 61 procent av konsumenterna ansåg att det är lönsamt att spara. Av hushållen hade 63 procent sparat och rekordartade 79 procent trodde att de kan spara under det följande året.

I juni ansåg 52 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att köpa kapitalvaror. 42 procent av hushållen planerade att skaffa olika slag av hemelektronik under sommaren eller hösten. Inom ett år tänkte 17 procent av hushållen ganska eller mycket säkert köpa bil. Något färre än tidigare, dvs. 6 procent av hushållen, tänkte köpa bostad.

Konsumenternas förtroendeindikator 10/1995-6/2004

kuva

Konsumenternas förväntningar på den egna ekonomin
och Finlands ekonomi om ett år 10/1995-6/2004

kuva

Konsumenternas förtroendeindikator i EU-länderna, maj 2004
Indikatoravvikelse från landets medeltal 10/1995-5/2004*

kuva

*räknat på basis av säsongrensade serier; uppgift om Frankrike saknas på grund av att serien brutits;
medeltal för kortare period: Luxemburg 1/2002-, Cypern, Litauen och Polen 1/2001-, Slovakien 4/1999-
Källa: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey Results, May 2004 http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/businessandconsumersurveys_en.htm

Källa: Konsumentbarometern 2004, juni. Statistikcentralen


Meddelandet i PDF-format