27.8.2004

Förfrågningar: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, pertti.kangassalo@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö

Konsumenternas förtroende starkare än i genomsnitt i augusti

Konsumenternas förtroende för ekonomin har blivit starkare efter en plötslig nedgång i juli. Konsumenternas förtroendeindikator var i augusti 14,8, dvs. flera enheter högre än för en månad eller ett år sedan. Samtidigt överskreds det långvariga medeltalet. Förtroendeindikatorns alla fyra delfaktorer förbättrades i augusti jämfört med juli. Uppskattningarna av möjligheterna att spara och av utvecklingen av arbetslöshet blev tydligast bättre. Uppgifterna grundar sig på Statistikcentralens konsumentbarometer. Barometern bygger på intervjuer som mellan den 2 och 19 augusti gjordes med 1 532 personer bosatta i Finland.

Konsumenternas syn på ekonomin i augusti 2004

Augusti 2004 nettotal Juli 2004 nettotal Augusti 2003 nettotal Medeltal
10/95-8/04
Konsumenternas förtroendeindikator 14,8 11,4 9,0 13,6
Den egna ekonomiska situationen om 12 mån. jämfört med nuläget 10,8 9,9 10,7 8,8
Hushållets möjligheter att spara under de följande 12 mån. 46,7 40,8 43,4 30,2
Finlands ekonomiska situation om 12 mån. jämfört med nuläget 6,3 5,6 1,0 7,6
Arbetslösheten om 12 mån. jämfört med nuläget -4,5 -10,6 -19,1 7,7
Inflationen om 12 mån., % 2,1 2,0 1,6 1,9
Risken för egen arbetslöshet vid intervjutidpunkten 5,9 5,1 .. ..
Hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten 30,6 29,7 30,3 23,9
Hur fördelaktigt är det att köpa kapitalvaror vid intervjutidpunkten 29,4 33,7 37,7 20,1
Hur fördelaktigt är det att spara vid intervjutidpunkten 12,6 11,1 11,8 4,3
Hur fördelaktigt är det att ta lån vid intervjutidpunkten 29,9 28,8 33,9 21,8
Nettotalet erhålls genom att den procentuella andelen nekande svar viktas och subtraheras från den procentuella andelen jakande svar på en fråga. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av fyra nettotal för de kommande 12 månaderna: den egna ekonomin och Finlands ekonomi, arbetslösheten och hushållens möjligheter att spara. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och 100. En positiv siffra innebär en optimistisk syn och en negativ siffra en pessimistisk syn på ekonomin.

I augusti trodde 32 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. 19 procent av konsumenterna bedömde för sin del att landets ekonomi försämras. I augusti litade 29 procent av konsumenterna på att deras egen ekonomi blir bättre och bara 10 procent var rädda för att ekonomin blir sämre under det kommande året.

I augusti trodde 32 procent av konsumenterna att arbetslösheten ökar under det följande året och 25 procent trodde på lägre arbetslöshet. Motsvarande andelar var i juli 39 och 20 procent och för ett år sedan 50 och 16 procent. 11 procent av de sysselsatta antog att risken för arbetslöshet hade ökat för deras egen del, men något fler, dvs. 16 procent antog åter att risken hade minskat. Konsumenterna trodde att ökningen av konsumentpriserna stiger med 2,1 procent under det följande året.

I augusti ansåg 73 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att ta lån och 14 procent av hushållen planerade ta lån under de följande 12 månaderna. 60 procent av konsumenterna ansåg att det är lönsamt att spara. Av hushållen hade 63 procent sparat och 79 procent trodde att de kan spara under det följande året. Månaden innan hade 74 procent av hushållen tänkt att de skulle ha möjlighet att spara under de följande månaderna.

I augusti ansåg 52 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att köpa kapitalvaror. Hushållen planerade också aktivt att skaffa hemelektronik, reparera bostad och resa. Inom ett halvt år tänkte redan 20 procent av hushållen skaffa en digibox. Inom ett år tänkte 21 procent av hushållen ganska eller mycket säkert köpa bil och 7 procent tänkte köpa bostad.

Statistikcentralen tillhandahåller ytterligare exakta uppgifter om hur allmän hemelektroniken är i hushållen. De färskaste uppgifterna har samlats in i samband med intervjuerna för konsumentbarometern i augusti.

Konsumenternas förtroendeindikator 10/1995-8/2004

Konsumenternas förväntningar på den egna ekonomin
och Finlands ekonomi om ett år 10/1995-8/2004

Konsumenternas förtroendeindikator i EU-länderna, juli 2004
Indikatoravvikelse från landets medeltal 10/1995-7/2004*

*räknat på basis av säsongrensade serier; Ingen barometer för Malta; uppgift om Frankrike saknas på grund av att serien brutits;
medeltal för kortare period: Luxemburg 1/2002-, Cypern, Litauen och Polen 1/2001-, Slovakien 4/1999-
Källa: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey Results, July 2004 http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/businessandconsumersurveys_en.htm

Källa: Konsumentbarometern 2004, augusti. Statistikcentralen


Meddelandet i PDF-format