29.11.2004

Förfrågningar: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, pertti.kangassalo@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö

Konsumenternas tro på ekonomin blev något starkare i november

Konsumenternas förväntningar på sin egen och Finlands ekonomi samt utvecklingen av arbetslösheten försämrades något i november jämfört med månaden innan. Konsumenternas förtroendeindikator steg dock till 10,8, eftersom synen på möjligheterna att spara blev tydligt bättre efter den plötsliga nedgången i oktober. Konsumenternas förtroende var dock svagare i november än i genomsnitt sedan år 1995. Uppgifterna grundar sig på Statistikcentralens konsumentbarometer. Barometern bygger på intervjuer som mellan den 1 och 19 november gjordes med 1 466 personer bosatta i Finland.

Konsumenternas syn på ekonomin i november 2004

November 2004 nettotal Oktober 2004 nettotal November 2003 nettotal Medeltal
10/95-11/04
Konsumenternas förtroendeindikator 10,8 9,6 9,1 13,5
Den egna ekonomiska situationen om 12 mån. jämfört med nuläget 11,6 12,7 10,4 8,9
Hushållets möjligheter att spara under de följande 12 mån. 47,4 37,6 45,5 30,5
Finlands ekonomiska situation om 12 mån. jämfört med nuläget 1,1 2,8 3,2 7,5
Arbetslösheten om 12 mån. jämfört med nuläget -17,1 -14,7 -22,7 7,0
Inflationen om 12 mån., % 1,9 2,0 1,9 1,9
Risken för egen arbetslöshet vid intervjutidpunkten 0,8 2,5 .. ..
Hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten 32,0 27,0 28,7 24,0
Hur fördelaktigt är det att köpa kapitalvaror vid intervjutidpunkten 21,6 21,8 23,7 20,2
Hur fördelaktigt är det att spara vid intervjutidpunkten 15,2 14,5 13,0 4,6
Hur fördelaktigt är det att ta lån vid intervjutidpunkten 24,6 25,6 30,3 21,9
Nettotalet erhålls genom att den procentuella andelen nekande svar viktas och subtraheras från den procentuella andelen jakande svar på en fråga. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av fyra nettotal för de kommande 12 månaderna: den egna ekonomin och Finlands ekonomi, arbetslösheten och hushållens möjligheter att spara. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och 100. En positiv siffra innebär en optimistisk syn och en negativ siffra en pessimistisk syn på ekonomin.

I november trodde 25 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. 22 procent av konsumenterna bedömde för sin del att landets ekonomi försämras. I november litade 30 procent av konsumenterna på att deras egen ekonomi blir bättre och bara 10 procent var rädda för att ekonomin blir sämre under det kommande året.

I november trodde 48 procent av konsumenterna att arbetslösheten ökar under det följande året och 19 procent trodde på lägre arbetslöshet. 15 procent av de sysselsatta antog att risken för arbetslöshet under de senaste månaderna ökat för deras egen del och något färre, dvs. 13 procent, trodde åter att risken minskat. Konsumenterna trodde att konsumentpriserna stiger med 1,9 procent under det följande året.

I november ansåg 68 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att ta lån och 13 procent av hushållen planerade ta lån under de följande 12 månaderna. 61 procent av konsumenterna ansåg att det är lönsamt att spara. Av hushållen hade 65 procent sparat och 79 procent trodde att de kan spara under det följande året, månaden innan var motsvarande andelar 59 och 72 procent.

I november ansåg 46 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att köpa kapitalvaror. Hushållen hade fortfarande rikligt med planer på att bland annat att inreda sin bostad och att skaffa hemelektronik. Inom ett år tänkte 17 procent av hushållen ganska eller mycket säkert köpa bil och 7 procent bostad.

Statistikcentralen har ytterligare exakta uppgifter om hur allmän hemelektroniken är i hushållen. De färskaste uppgifterna har samlats in i samband med intervjuerna för konsumentbarometern i november.

Konsumenternas förtroendeindikator 10/1995-11/2004

Konsumenternas förväntningar på den egna ekonomin
och Finlands ekonomi om ett år 10/1995-11/2004

Konsumenternas förtroendeindikator i EU-länderna, oktober 2004
Indikatoravvikelse från landets medeltal 10/1995-10/2004*

*räknats på basis av säsongrensade serier; Ingen barometer för Malta; uppgift om Frankrike saknas på grund av att serien brutits;
medeltal för kortare period: Luxemburg 1/2002-, Cypern, Litauen och Polen 1/2001-, Slovakien 4/1999-
Källa: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey Results, October 2004 http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/businessandconsumersurveys_en.htm

Källa: Konsumentbarometern 2004, november. Statistikcentralen


Meddelandet i PDF-format