27.12.2004

Förfrågningar: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, pertti.kangassalo@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö

Konsumenterna optimistiska före jul

Konsumenternas förtroende för ekonomin var i december starkare än i genomsnitt efter år 1995. Konsumenternas förtroendeindikator var 14,6 medan den var 10,8 i november och 12,2 för ett år sedan. Av förtroendeindikatorns fyra delfaktorer förbättrades förväntningarna på Finlands ekonomi och utvecklingen av arbetslösheten i december klart från månaden innan. Uppskattningarna av den egna ekonomin och möjligheterna att spara var mer eller mindre oförändrade. Uppgifterna grundar sig på Statistikcentralens konsumentbarometer. Den bygger på intervjuer som mellan den 1 och 17 december gjordes med 1 578 personer bosatta i Finland.

Konsumenternas syn på ekonomin i december 2004

December 2004 nettotal November 2004 nettotal December 2003 nettotal Medeltal 10/95-12/04
Konsumenternas förtroendeindikator 14,6 10,8 12,2 13,5
Den egna ekonomiska situationen om 12 mån. jämfört med nuläget 12,1 11,6 11,6 9,0
Hushållets möjligheter att spara under de följande 12 mån. 47,0 47,4 45,8 30,7
Finlands ekonomiska situation om 12 mån. jämfört med nuläget 6,2 1,1 6,7 7,5
Arbetslösheten om 12 mån. jämfört med nuläget -6,8 -17,1 -15,1 6,9
Inflationen om 12 mån., % 1,9 1,9 1,9 1,9
Risken för egen arbetslöshet vid intervjutidpunkten 1,2 0,8 .. ..
Hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten 29,8 32,0 31,3 24,1
Hur fördelaktigt är det att köpa kapitalvaror vid intervjutidpunkten 16,9 21,6 23,8 20,2
Hur fördelaktigt är det att spara vid intervjutidpunkten 14,8 15,2 10,4 4,7
Hur fördelaktigt är det att ta lån vid intervjutidpunkten 29,1 24,6 25,9 22,0
Nettotalet erhålls genom att den procentuella andelen nekande svar viktas och subtraheras från den procentuella andelen jakande svar på en fråga.
Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av fyra nettotal för de kommande 12 månaderna: den egna ekonomin och Finlands ekonomi, arbetslösheten och hushållens möjligheter att spara. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och 100. En positiv siffra innebär en optimistisk syn och en negativ siffra en pessimistisk syn på ekonomin.

I december trodde 31 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under nästa år. 18 procent av konsumenterna bedömde för sin del att landets ekonomi försämras. Motsvarande andelar var en månad tidigare 25 och 22 procent. I december litade 30 procent av konsumenterna på att deras egen ekonomi blir bättre och bara 9 procent var rädda för att den blir sämre under det kommande året.

I december bedömde 37 procent av konsumenterna att arbetslösheten ökar under det följande året och 25 procent trodde på lägre arbetslöshet. Motsvarande andelar var i november 48 och 19 procent. 15 procent av de sysselsatta antog att risken för arbetslöshet hade ökat för deras egen del, men nästan lika många, dvs. drygt 14 procent antog åter att risken hade minskat. Konsumenterna trodde att konsumentpriserna stiger med 1,9 procent under det kommande året.

I december ansåg lite fler, dvs. 71 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att ta lån och av hushållen planerade 16 procent att ta lån under de följande 12 månaderna. 62 procent av konsumenterna ansåg i december att det är lönsamt att spara. Av hushållen hade 65 procent sparat och 79 procent av hushållen trodde att de kunde spara under det följande året.

I december ansåg 44 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att köpa kapitalvaror. I december i fjol var antalet något större, dvs. 50 procent av konsumenterna. Hushållen hade fortfarande en hel del planer på att bland annat förnya inredningen i sin bostad och att skaffa hemelektronik. Inom ett år tänkte 19 procent av hushållen ganska eller mycket säkert köpa bil och 8 procent bostad.

Konsumenternas förtroendeindikator 10/1995-12/2004

Konsumenternas förväntningar på den egna ekonomin och Finlands ekonomi
10/1995-12/2004

Konsumenternas förtroendeindikator i EU-länderna, november 2004
Indikatoravvikelse från landets medeltal 10/1995-11/2004*

*räknat på basis av säsongrensade serier; Ingen barometer för Malta; uppgift om Frankrike saknas på grund av att serien brutits;
medeltal för kortare period: Luxemburg 1/2002-, Cypern, Litauen och Polen 1/2001-, Slovakien 4/1999-
Källa: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey Results, November 2004 http://europa.eu.int/comm/economy_finance/indicators/businessandconsumersurveys_en.htm

Källa: Konsumentbarometern 2004, december. Statistikcentralen


Meddelandet i PDF-format