19.3.1999

- Det relativa sysselsättningstalet steg med 1,8 procentenheter till 64 procent
- Det relativa arbetslöshetstalet 10,7 procent, 267 000 personer arbetslösa
- 23 000 nya lediga arbetsplatser inom arbetsförmedlingen

Enligt Statistikcentralens arbetskraftsundersökning fanns det i februari 66 000 fler sysselsatta än ett år tidigare. Antalet löntagare ökade med 61 000 från februari i fjol. Antalet personer med fortlöpande heltidsarbete ökade med 43 000 och antalet deltids- och visstidsanställda löntagare med 18 000. Under månaden anmäldes 23 000 nya lediga arbetsplatser till arbetskraftsbyråerna, dvs. 4 000 fler än i februari i fjol.

Det relativa sysselsättningstalet, dvs. den procentuella andelen sysselsatta i åldersgruppen 15 - 64-åringar, ökade på årsnivå med 1,8 procentenheter till 64 procent. Sysselsättningen ökade mest inom industrin, byggverksamhet, företagstjänster samt inom handeln och hotell- och restaurangverksamhet. Antalet arbetsplatser ökade mest i Södra Finlands och Uleåborgs län.

Enligt arbetskraftsundersökningen fanns det 267 000 arbetslösa i februari, dvs. 20 000 färre än för ett år sedan. Det relativa arbetslöshetstalet var 10,7 procent, vilket är 1,1 procentenheter lägre än i februari i fjol. Arbetslöshetstalet för män var 11,3 och för kvinnor 10,2 procent.

Förändringar i sysselsättningen 2/1998 - 2/1999, tusen
Februari Februari Förändring, %
1999 1998 2/98 - 2/99
Statistikcentralens arbetskraftsundersökning:
Sysselsatta totalt 2 219 2 153 3,1
- löntagare 1 902 1 841 3,3
Relativt sysselsättningstal, % 64,0 62,2 1,8 2
Arbetslösa 1 267 287 -6,9
Arbetskraften totalt 2 487 2 440 1,9
Relativt arbetslöshetstal, % 10,7 11,8 -1,1 2
Utanför arbetskraften totalt 1 399 1 432 -2,3
- givit upp arbetssökandet 39 44 -11,4
- övriga latent arbetssökande 87 80 8,6
Arbetsministeriets arbetsförmedlingsstatistik:
Arbetslösa arbetssökande 367 396 -7,1
- arbetslösa längre än ett år 103 120 -14,6
Sysselsatta genom åtgärder 54 57 -5,5
I arbetskraftsutbildning 40 46 -12,6
I arbetspraktik, arbetsalternering 16 15 7,8
Nya lediga arbetsplatser vid arbetskraftsbyråerna 23 19 18,7
Kolumnen Förändring bygger på oavrundade tal

1 Statistikförda enligt Internationella Arbetsorganisationen ILO:s rekommendation

2 procentenheter

I slutet av februari fanns det totalt 367 000 personer vid arbetskraftsbyråerna som statistikfördes som arbetslösa arbetssökande enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa och bestämmelserna om arbetsförmedling. Antalet arbetslösa arbetssökande minskade med omkring 28 000 från februari 1998. Arbetslösheten minskade inom alla arbetskrafts- och näringscentralers områden. Antalet arbetslösa som sysselsatts med arbetskraftspolitiska åtgärder minskade med 8 000 från februari i fjol. Åtgärderna gällde 4,7 procent av arbetskraften.

Enligt arbetskraftsundersökningen var det relativa arbetslöshetstalet - andelen arbetslösa av arbetskraften - 20,9 procent bland 15 - 24-åringar, dvs. 1,3 procentenheter lägre än för ett år sedan. Det fanns 45 000 arbetslösa arbetssökande som inte fyllt 25 år registrerade vid arbetskraftsbyråerna. Antalet minskade något på årsnivå.

Skillnader mellan arbetskraftsundersökningen och arbetsförmedlingsstatistiken

Sysselsättningsläget följs varje månad upp med hjälp av både Statistikcentralens arbetskraftsundersökning och arbetsministeriets arbetsförmedlingsstatistik, som är registerbaserad. Arbetsförmedlingsstatistiken gäller månadens sista vardag, uppgifterna i arbetskraftsundersökningen beskriver den vecka i månaden då den 15:e dagen infaller.

Arbetskraftsundersökningen följer Internationella arbetsorganisationen ILO:s rekommendationer för statistikföring och den praxis som förutsätts av Europeiska unionens statistikbyrå Eurostat. Arbetsförmedlingsstatistiken bygger på lagstiftning och administrativa bestämmelser.

Grunderna för statistikföring av arbetslöshet i arbetskraftsundersökningen avviker på två punkter från de statistikgrunder som tillämpas i arbetsförmedlingsstatistiken. Skillnaderna gäller hur aktivt den arbetslösa söker arbete och i vilken mån han/hon står till arbetsmarknadens förfogande. Därför avviker antalet arbetslösa arbetssökande från antalet arbetslösa räknat enligt ILO:s rekommendationer. Skillnaden mellan Statistikcentralens och arbetsministeriets uppgifter om arbetslösheten i februari var av samma storleksklass som för ett år sedan. De arbetslösa arbetssökande som senast kontaktat arbetskraftsbyrån för fler än fyra veckor sedan och som inte heller sökt arbete på något annat sätt, statistikförs i arbetskraftsundersökningen i de flesta fall som latent arbetssökande. Å andra sidan statistikförs enligt ILO:s rekommendation också personer som söker arbete på något annat sätt än via arbetskraftsbyrå som arbetslösa.

I arbetskraftsundersökningen statistikförs personer som kunde ta emot arbete, men inte aktivt söker arbete, som latent arbetssökande. Dessa personer indelas i arbetskraftsundersökningen i två grupper. De som uppger att de inte har sökt arbete, eftersom de antar att inget arbete står till buds, anses ha givit upp sitt arbetssökande. Till övriga latent arbetssökande räknas de som inte söker arbete på grund av studier, barnavård eller av någon annan orsak, men som ändå skulle vara beredda att ta emot arbete om de blev erbjudna arbetsplats. Enligt ILO:s rekommendation statistikförs latent arbetssökande som personer utanför arbetskraften.

Arbetskraftsundersökningen nu helt i enlighet med EU:s statistikföring av arbetslöshet

Sedan statistiken för maj 1998 har Statistikcentralen i statistikföringen av arbetslöshet tillämpat det statistikföringssätt som rekommenderats av Internationella arbetsorganisationen ILO och som används inom EU:s statistikväsen. Förändringen av statistikföringssättet har sänkt det relativa arbetslöshetstalet med ca 1,5 procentenheter jämfört med det tidigare statistikföringssättet. Jämförbar statistik från tidigare år finns att få på Statistikcentralen.

De siffror som bygger på arbetskraftsundersökningen omfattar slumpmässig variation som föranleds av urvalet. Konfidensintervallet på 95 procent för det relativa arbetslöshetstalet är exempelvis ungefär plus minus 0,6 procentenheter. Konfidensintervallet för antalet arbetslösa är ungefär plus minus 15 000 personer. Metoderna i arbetsförmedlingsstatistiken och arbetskraftsundersökningen redovisas närmare i rapporten "Työttömyys ja työllisyys tilastoissa", Arbetsmarknaden 1997:3. Statistikcentralen.

Förfrågningar:
Statistikcentralen: Tapio Oksanen
(09) 1734 3228,
Timo Koskimäki (09) 1734 3517, e-post timo.koskimaki@stat.fi, Annukka Ruuhela (09) 1734 3230, Veli Rajaniemi (09) 1734 3434; Internet http://www.stat.fi/tk/el/tyoll.html
Arbetsministeriet: Oiva Lönnberg (09) 1856 8048, e-post oiva.lonnberg@pt2.tempo.mol.fi; Internet http://www.mol.fi/tilasto/tk