18.6.1999

Förfrågningar: Jarmo Ranki (09) 1734 3472, Sonja Karell (09) 1734 3469
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Producentpriserna för industrin steg med 0,4 procent i maj

Enligt Statistikcentralen steg producentpriserna för industrin, dvs. fabrikspriserna på inhemska varor med 0,4 procent från april till maj. Orsaken var de höjda priserna på cellulosa och icke-metaller.

Från maj i fjol sjönk producentpriserna för industrin med 2,7 procent som en följd av att elektricitet, kemikalier, livsmedel och cellulosa samt järn- och stålmetaller blev billigare.

Importpriserna steg från april till maj med 0,3 procent. Uppgången berodde på att mineraler, oljeprodukter och icke-metaller blev dyrare. Från maj i fjol sjönk importpriserna med 3,1 procent. Nedgången berodde huvudsakligen på att eltekniska produkter, kemikalier och lantbruksprodukter blev billigare.

Exportpriserna sjönk för sin del med 0,1 procent från april till maj. Orsaken var att papper och kartong blev billigare.

Exportpriserna var 5,5 procent lägre i maj än för ett år sedan. Prisnedgången berodde i huvudsak på att järn- och stålmetaller, papper och kartong, eltekniska produkter samt kemikalier blev billigare.

HWWA-indexet som mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar steg med 1,3 procent från april till maj. Från maj i fjol har HWWA-indexet stigit med 0,7 procent, som en följd av att råolja blivit dyrare. På årsnivå är förändringen av totalindexet, exklusive energigruppen, fortfarande nästan 12 procent på minus.

Producentprisindex 1995=100 och förändringen på månads- och årsnivå i maj 1999, %

Index

98,3

0,2

-2,1

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av priser på varor som används i Finland då de kommer ut på marknaden, dvs. utvecklingen av skattefria anskaffningspriser. Partiprisindexet mäter förändringen i de skattebelagda anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindexet för hemmamarknadsvaror och partiprisindexet omfattar både inhemska varor och importvaror.

Källa: Producentprisindex 1999, maj. Statistikcentralen