29.6.1999

Förfrågningar: Tuomas Rothovius (09) 1734 3360
Ansvarig statistikdirektör: Markku Suur-Kujala

Bruttonationalprodukten ökade med 2,7 procent i början av året

Bruttonationalprodukten ökade med 2,7 procent från januari - mars i fjol till januari - mars i år. 2,0 procentenheter av tillväxten berodde på metallindustrin. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens preliminära nationalräkenskaper.

Under perioden januari - mars ökade produktionsvolymen mest inom metallindustrin, med 15,5 procent. Tillverkningen ökade emellertid bara i fråga om eltekniska produkter, medan den övriga tillverkningen inom metallindustrin avtog jämfört med året förut. Produktionen inom handeln ökade med 4,8 procent och företagstjänsterna med 4,2 procent.

Byggverksamheten ökade med 4,8 procent och framför allt bostadsbyggandet ökade jämfört med fjolåret. Den statliga och kommunala produktionen var däremot oförändrad.

Produktionen inom trä- och pappersindustrin minskade med 1,5 procent och den övriga fabriksindustrin med 2,4 procent. Också inom samfärdseln avtog produktionen med en procent som en följd av att industritransporterna minskade. Produktionen inom både jord- och skogsbruket minskade med ungefär 4 procent.

Exporten minskade med 1,6 procent och importen var på samma nivå som ett år tidigare. Den ekonomiska tillväxten upprätthölls av den privata efterfrågan: de privata konsumtionsutgifterna ökade med 4,3 procent och de privata investeringarna med 12,5 procent.

Lönesumman inom samhällsekonomin ökade med drygt 6 procent. Verksamhetsöverskottet minskade med ungefär 5 procent. Den reella nationalinkomsten ökade med en och en halv procent från januari - mars i fjol. Den omfattar inverkan av import- och exportpriserna i utrikeshandeln.

Källa: Nationalräkenskaper 1999, 1:a kvartalet. Statistikcentralen