19.7.1999

Förfrågningar: Ilkka Lehtinen (09) 1734 3478, Sonja Karell (09) 1734 3469
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Uppsving i producentpriserna

Med undantag av exportpriser har producentpriserna visat ett uppsving under hela början av året.

Enligt Statistikcentralen steg producentpriserna för industrin, dvs. fabrikspriserna på inhemska varor med 0,2 procent från maj till juni. Orsaken var de höjda priserna på cellulosa och oljeprodukter.

Från juni i fjol sjönk producentpriserna för industrin med 2,3 procent som en följd av att elektricitet, järn- och stålmetaller samt kemikalier blev billigare. I januari i år var nedgången av producentpriserna för industrin ännu 4,2 procent på årsnivå. En motsvarande utveckling har också skett med de övriga producentprisindexen.

Importpriserna steg från maj till juni med 0,9 procent. Uppgången berodde på att oljeprodukter samt järn och stål blev dyrare. Från juni i fjol sjönk importpriserna med 0,8 procent. Nedgången berodde huvudsakligen på att eltekniska produkter, kemikalier och lantbruksprodukter blev billigare.

Exportpriserna sjönk för sin del med 0,8 procent från maj till juni. Den främsta orsaken var att eltekniska produkter blev billigare.

Exportpriserna var i juni 6,1 procent lägre än för ett år sedan. Prisnedgången berodde i huvudsak på att eltekniska produkter, järn- och stålmetaller, papper och kartong blev billigare.

Producentprisindex 1995=100 och förändringen på månads- och årsnivå

0,3

-1,2

-3,5

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av priser på varor som används i Finland då de kommer ut på marknaden, dvs. utvecklingen av skattefria anskaffningspriser. Partiprisindexet mäter förändringen i de skattebelagda anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindexet för hemmamarknadsvaror och partiprisindexet omfattar både inhemska varor och importvaror.

Källa: Producentprisindex 1999, juni. Statistikcentralen