18.11.1999

Förfrågningar: Jarmo Ranki (09) 1734 3472, Sonja Karell (09) 1734 3469
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Importpriserna steg med 6 procent på årsnivå

Enligt Statistikcentralen steg importpriserna med 6 procent från oktober i fjol. Detta berodde speciellt på att världsmarknadspriserna på råolja steg, men också på att oljeprodukter och icke-järnmetaller blev dyrare. Ännu i januari i år sjönk importpriserna med närmare sju procent på årsnivå. Från september till oktober steg importpriserna med 0,1 procent. Prisstegringen berodde på att oljeprodukter och baskemikalier blev dyrare.

Exportpriserna sjönk med 2,4 procent från oktober i fjol. Detta berodde speciellt på att eltekniska produkter blev billigare, men också på att priserna på järn- och stålmetaller sjönk. I januari i år sjönk också exportpriserna med sju procent. Från september till oktober steg exportpriserna med 0,7 procent. Stegringen berodde på att cellulosa, papper och pappersvaror samt baskemikalier blev dyrare.

Producentpriserna för industrin, dvs. fabrikspriserna på inhemska varor, steg med 1,3 procent från oktober i fjol. Stegringen berodde på att oljeprodukter och cellulosa blev dyrare. Från september till oktober steg producentpriserna för industrin med 0,2 procent. Stegringen berodde på att baskemikalier och cellulosa blev dyrare.

Producentprisindexen 1995=100 och förändringarna i dem på månads- och årsnivå i oktober 1999, %

Index

Partiprisindex

0,2

2,1

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av priser på varor som används i Finland då de kommer ut på marknaden, dvs. utvecklingen av skattefria anskaffningspriser. Partiprisindexet mäter förändringen i de skattebelagda anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindexet för hemmamarknadsvaror och partiprisindexet omfattar både inhemska varor och importvaror.

HWWA-indexet som mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar steg med 29,4 procent från oktober i fjol. Stegringen var främst en följd av att råolja blivit dyrare. Från september till oktober sjönk HWWA-indexet med 1,9 procent.

Källa: Producentprisindex 1999, oktober. Statistikcentralen