17.12.1999

- Det relativa sysselsättningstalet 65,5 procent
- Det relativa arbetslöshetstalet 9,4 procent, 237 000 personer arbetslösa
- 17 000 nya lediga arbetsplatser inom arbetsförmedlingen

Enligt Statistikcentralens arbetskraftsundersökning fanns det i november 78 000 fler sysselsatta än ett år tidigare. Antalet löntagare ökade med 74 000 från november i fjol. Antalet företagare ökade också något. Antalet löntagare med fortlöpande heltidsarbete ökade med 44 000 och antalet deltidsanställda löntagare med 28 000. Antalet visstidsanställda minskade däremot med 8 000. Under november månad anmäldes 17 000 nya lediga arbetsplatser till arbetskraftsbyråerna, dvs. 4 000 fler än i november i fjol.

Det relativa sysselsättningstalet, dvs. den procentuella andelen sysselsatta i åldersgruppen 15 - 64-åringar, var i november 65,5 procent. Detta är 2,0 procentenheter högre än i november i fjol. Det säsongutjämnade relativa sysselsättningstalet var i november 66,5 procent. Bland näringsgrenarna ökade sysselsättningen i november mest inom handel och hotell- och restaurangverksamhet, företagstjänster och industri. Antalet arbetsplatser ökade i alla län. Av ökningen riktades 85 procent till Södra och Västra Finlands län.

Enligt arbetskraftsundersökningen fanns det i november 237 000 arbetslösa, dvs. 10 000 färre än för ett år sedan. Det relativa arbetslöshetstalet var 9,4 procent. Det är 0,7 procentenheter lägre än i november i fjol. Arbetslöshetstalet var detsamma både för män och kvinnor, dvs. 9,4 procent. Det relativa arbetslöshetstalet för kvinnor minskade med 1,4 procentenheter, arbetslöshetstalet för män var på samma nivå som året förut. Det säsongutjämnade relativa arbetslöshetstalet har ända sedan juli varit på samma nivå, dvs. 10,0 procent.

Förändringar i sysselsättningen 11/1998 - 11/1999, tusen

- övriga latent arbetssökande

Arbetsministeriets arbetsförmedlingsstatistik:

Arbetslösa arbetssökande

- arbetslösa längre än ett år

Sysselsatta genom åtgärder

I arbetskraftsutbildning

I arbetspraktik, arbetsalternering

5,7

Nya lediga arbetsplatser vid arbetskraftsbyråerna

27,6

Kolumnen Förändring bygger på oavrundade tal

1 Statistikförda enligt Internationella Arbetsorganisationen ILO:s rekommendation

2 procentenheter

I slutet av november fanns det totalt 330 000 personer vid arbetskraftsbyråerna som statistikfördes som arbetslösa arbetssökande enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa och bestämmelserna om arbetsförmedling. Antalet arbetslösa arbetssökande minskade med omkring 19 000 från november i fjol. Arbetslösheten minskade inom alla arbetskrafts- och näringscentralers områden med undantag av Satakunta, där arbetslösheten ökade. Antalet arbetslösa som sysselsatts med arbetskraftspolitiska åtgärder minskade med 11 000 från september i fjol. Åtgärderna gällde 4,4 procent av arbetskraften.

Enligt arbetskraftsundersökningen var det relativa arbetslöshetstalet - andelen arbetslösa av arbetskraften - 20,6 procent bland 15 - 24-åringar, dvs. 3,3 procentenheter högre än för ett år sedan. Det fanns 37 000 arbetslösa arbetssökande som inte fyllt 25 år registrerade vid arbetskraftsbyråerna. Antalet sjönk med 4 000 från året förut.

Skillnader mellan arbetskraftsundersökningen och arbetsförmedlingsstatistiken

Sysselsättningsläget följs varje månad upp med hjälp av både Statistikcentralens arbetskraftsundersökning och arbetsministeriets arbetsförmedlingsstatistik, som är registerbaserad. Arbetsförmedlingsstatistiken gäller månadens sista vardag, uppgifterna i arbetskraftsundersökningen beskriver den vecka i månaden då den 15:e dagen infaller.

Arbetskraftsundersökningen följer Internationella arbetsorganisationen ILO:s rekommendationer för statistikföring och den praxis som förutsätts av Europeiska unionens statistikbyrå Eurostat. Arbetsförmedlingsstatistiken bygger på lagstiftning och administrativa bestämmelser.

Grunderna för statistikföring av arbetslöshet i arbetskraftsundersökningen avviker på två punkter från de statistikgrunder som tillämpas i arbetsförmedlingsstatistiken. Skillnaderna gäller hur aktivt den arbetslösa söker arbete och i vilken mån han/hon står till arbetsmarknadens förfogande. Därför avviker antalet arbetslösa arbetssökande från antalet arbetslösa räknat enligt ILO:s rekommendationer. Skillnaden mellan Statistikcentralens och arbetsministeriets uppgifter om arbetslösheten i november var av samma storleksklass som för ett år sedan. De arbetslösa arbetssökande som senast kontaktat arbetskraftsbyrån för fler än fyra veckor sedan och som inte heller sökt arbete på något annat sätt, statistikförs i arbetskraftsundersökningen i de flesta fall som latent arbetssökande. Å andra sidan statistikförs enligt ILO:s rekommendation också personer som söker arbete på något annat sätt än via arbetskraftsbyrå som arbetslösa.

I arbetskraftsundersökningen statistikförs personer som kunde ta emot arbete, men inte aktivt söker arbete, som latent arbetssökande. Dessa personer indelas i arbetskraftsundersökningen i två grupper. De som uppger att de inte har sökt arbete, eftersom de antar att inget arbete står till buds, anses ha givit upp sitt arbetssökande. Till övriga latent arbetssökande räknas de som inte söker arbete på grund av studier, barnavård eller av någon annan orsak, men som ändå skulle vara beredda att ta emot arbete om de blev erbjudna arbetsplats. Enligt ILO:s rekommendation statistikförs latent arbetssökande som personer utanför arbetskraften.

De siffror som bygger på arbetskraftsundersökningen omfattar slumpmässig variation som föranleds av urvalet. Konfidensintervallet på 95 procent för det relativa arbetslöshetstalet är exempelvis ungefär plus minus 0,6 procentenheter. Konfidensintervallet för antalet arbetslösa är ungefär plus minus 15 000 personer. Metoderna i arbetsförmedlingsstatistiken och arbetskraftsundersökningen redovisas närmare i rapporten "Työttömyys ja työllisyys tilastoissa", Arbetsmarknaden 1997:3. Statistikcentralen.

Förfrågningar:
Statistikcentralen:
Salme Kiiski (09) 1734 3230, Tapio Oksanen, (09) 1734 3228, Annukka Ruuhela (09) 1734 3524, e-post tyovoima.tilastokeskus@tilastokeskus.fi; Internet http://www.stat.fi/tk/el/tyoll.html
Arbetsministeriet: Oiva Lönnberg
, e-post oiva.lonnberg@mol.fi; Internet http://www.mol.fi/katsaukset/
De färskaste säsongutjämnade sysselsättningsuppgifter som EU publicerat för oktober 1999 finns på adressen http://europa.eu.int/en/comm/eurostat/compres/en/13099/3-06121999-en-ap.htm